Rare “gevaren”

Het moet toch niet gekker worden…
Deze week las ik in het nieuws een artikel over Primark: ze verkochten een kinderlegging met een katje erop en daarop een strikje genaaid van maar een paar centimeter. Het strikje zou van de legging los kunnen komen en voor verstikkingsgevaar bij kinderen zorgen. Dus Primark haalt een product van de markt vanwege een strikje dat misschien voor verstikkingsgevaar kan zorgen.
De laatste tijd hoor ik steeds meer van dit soort dingen. Een paar maanden geleden ging het bijvoorbeeld over de Action: ze riepen een ‘gevaarlijk’ product terug. Het waren vijf vingerlampjes waarbij er een kans zou zijn dat batterijen los kunnen raken. De batterijen kunnen veel schade toerichten als ze worden ingeslikt door de kinderen. Alsof het wél slim is om andere batterijen in je mond te stoppen. Ik snap dat het gevaarlijk is, maar je kan toch ook gewoon snappen dat als er batterijen in de buurt van je kind zijn, je je kind op zijn minst in de gaten moet houden? Nederland kan vaak van iets kleins een groot ding maken, maar dat is nog niets vergeleken met Amerika. Daar heeft elk groot bedrijf wel een aantal advocaten die het bedrijf moeten verdedigen als ze weer iets niet op het product hebben vermeld dat wel eventueel een gevaar zou kunnen zijn. Een heel bekend verhaal gebeurd in Amerika: een vrouw beweerde dat ze haar hondje altijd in de oven droogde. Later kocht ze een magnetron, waar ze ook haar hond in deed om te drogen. Alleen dit keer explodeerde de hond. Het bedrijf dat de magnetron maakte kreeg een hoge boete van de rechter. Dit bleek een “broodje aap” te zijn, maar nu staat wel op veel magnetrons dat je je huisdier er niet in moet doen. Dit verhaal geeft een beeld van hoe veel mensen denken over Amerikanen: alles moet worden verteld en ze denken zelf niet na, daarbij doen ze er alles voor om bedrijven aan te klagen voor geld. Je kan dus multimiljonair worden door tegen een bedrijf te zeiken dat ze iets niet hebben vermeld op het product, wat ook heel ver kan gaan.
Dus laten we vooral niet zelf nadenken, zorgen dat alles expliciet aan ons verteld wordt en als er iets is gebeurt en er stond niet op het product dat dat kon gebeuren, laten we dan meteen in actie komen!