Leve onze chauffeurs
Onlangs woedde er in Nederland een flinke storm en dit hield de gemoederen bezig. Op Schiphol kwamen vliegtuigen in de problemen en de dijk van Lelystad was enige tijd gesloten na een geschaarde vrachtwagen. Over die vrachtwagens wilde minister Schultz ook graag een opmerking maken. Zij is namelijk van mening dat truckers die leeg bruggen opgaan bij storm asociaal zijn. Diezelfde asociale chauffeurs worden door hun baas zonder pardon de weg opgestuurd. Die bazen worden door hun opdrachtgevers op hun beurt weer aangestuurd om de vrachtwagens gewoon te laten rijden, ondanks de harde wind. Het is daarom onterecht om de chauffeurs in een slecht daglicht te stellen.
Het zal u vast ook opgevallen zijn dat de ongelukken vooral gebeurd zijn met buitenlandse vrachtauto’s. Dit is geen toeval. Buitenlandse bedrijven krijgen niet de waarschuwingen mee die in Nederland afgegeven zijn voor het weer. Niets vermoedend zullen deze chauffeurs dus gewoon de weg op gaan met alle gevolgen van dien. Een ander probleem bij de buitenlandse bedrijven is dat ze met lichter materiaal rijden dan de Nederlandse bedrijven. Bij de ongelukken die gebeurd zijn waren vrachtwagens met enkelassige aanhangwagens van licht materiaal betrokken. Geen wonder dat zij niet op de weg bleven. Ik snap dat dit zorgen baart en dat de minister hierover haar frustratie wil uiten. Toch stelt het mij teleur dat de minister van infrastructuur en milieu zo generaliseert.
Diezelfde ‘asociale’ chauffeurs zorgen er ook elke dag voor dat de schappen in de winkels vol zijn. Of dat het pakketje van Zalando bij PostNL afgeleverd wordt. Of dat auto’s getankt kunnen worden. Diezelfde chauffeurs doen dit in weer en wind. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, op tijden dat heel Nederland nog ligt te slapen, in de meest krappe straatjes en op de meest drukke plekken. Voor diezelfde chauffeurs kan minister Schultz best wat meer respect hebben. En niet alleen minister Schultz kan wat meer respect hebben voor onze chauffeurs, ook wij. Als we onze auto op een parkeerplek zetten die eigenlijk bedoeld is voor laden en lossen. Als we even moeten wachten op een chauffeur die zijn vrachtwagen probeert in te parkeren in hartje Amsterdam. Als we even niet zo snel kunnen rijden, omdat de vrachtwagen voor ons niet harder kan. Als we nog even snel achter een achteruitrijdende vrachtwagen langs schieten, zonder dat de chauffeur ons kan zien. Laten we er dan met zijn allen aan denken dat die chauffeur ook zijn werk doet. Voor ons.