Oproep aan vriendelijke meneer in grijze jas
5 tips voor een plezieriger rit
Reizen met de trein leidt bij velen tot grote ergernis. Vertraging, volle treinen en wind op de perrons. Nederlands grootste treinvervoersbedrijf wil zijn diensten voor de reiziger verbeteren. Toch is het niet de NS die iets aan onze ergernissen kan doen. Nee wij, de treinreizigers, zullen er zelf beste van moeten maken. Enkele tips om daar vandaag nog mee te beginnen.
1. Haast en spoed is zelden goed
Haast je niet. En dat zeg ik niet alleen omdat de trein met name vertraging heeft op de dagen dat jij je haast om hem te halen. Medische noodgevallen daargelaten, is haasten gewoon geen goed idee. Chill. En stress niet.
2. Laat een ander eens voorgaan
Dat dringen bij de deur, is dat nu echt nodig? We willen met z’n allen tegelijk naar binnen, het liefst nog voordat iedereen is uitgestapt. Maak plaats, laat een ander eens voorgaan en je zult zien: zij blij, jij blij.
3. Sta op
En dan bedoel ik niet opstaan tegen het strategisch beleid van de NS, maar letterlijk. Sta op voor elkaar. Zie je een wijzer medemens, een moeder met kind, een bijna moeder met buik, een kersverse moeder – dat is die vrouw met wallen onder de ogen die gehaast de trein binnen komt rennen –, of gewoon iemand die eruit ziet alsof hij wel een leuning in de rug kan gebruiken, sta op.
4. Wees geen vriendelijke meneer in grijze jas
Vriendelijke meneer in grijze jas, you know who you are. De man die aan het begin van het gangpad stil blijft staan zodat er bij de deur een opstopping ontstaat aan massa’s instromende passagiers. We zijn weliswaar te laat van huis vertrokken, maar ook wij willen graag meerijden. Loop daarom even door en maak ruimte voor de rest. We zijn je dankbaar.
5. Smile
Lach vaker. Al kan hardop lachen in een volle coupé voor scheve gezichten zorgen en dat proberen we nu juist te voorkomen. Wat ik probeer te zeggen is: wees niet sacherijnig maar geniet van het uitzicht. Nederland is prachtig. Een leeg weiland in plaats van een volle trein. Een zachte zonsopgang in plaats van een fel smartphonescherm. Een glimlach naar een ander kost je niets en je zult zien, je krijgt er vanzelf eentje terug.
Medereiziger, medemens, medelever, wij kunnen dit. Geen blaadje op het spoor, geen defect aan de bovenleiding en geen wisselstoring kan ons nog tegenhouden. Fijne rit.