Omroep in de trein
‘We naderen station Utrecht en hier kunt u op spoor 8 overstappen op……………’ Het is niet slechts bij nadering van de grote treinstations, nee elk station. De met de lengte van een uit de klauwen geschreven roman eindeloze opsomming van de conducteur waar je vanaf volgend station allemaal op kunt overstappen. Denkt onze grootste reizigersvervoerder nu werkelijk dat dit voor de reiziger nuttige reisinformatie is? Ik schets u een beeld.
Op een doordeweekse dag is de trein in de spits voor 85 procent gevuld met forensen. Die weten echt wel waar ze naar toe gaan. Die willen alleen maar zo lang mogelijk kunnen uitslapen in de trein en hebben geen trek in ellenlang gedraal uit een krakende speaker. Op de terugreis tijdens de avondspits wil diezelfde forens al helemaal geen oeverloos gereutel aan het vermoeide hoofd. Ben je mal zeg. Diens drammende baas ijlt nog uren na en dat is meer dan vermoeiend genoeg.
De 15 procent die bijna nooit met de trein gaat kan na het omroepen van twee overstapalternatieven de berichtgeving allang niet meer volgen. Buiten de spits boeit de omroep in de trein al helemaal niemand. Waarom zou het ook. De hedendaagse technologie biedt voldoende alternatieven die je ruimschoots voor aanvang van je reis voorbereiden op wat gaat komen. Stille alternatieven die je kunt raadplegen wanneer jij maar wil.
Waarom niet gewoon zoals het heel sporadisch gebeurt. Door een conducteur met de empathie van de Dalai Lama. ‘Wij naderen station ’s-Hertogenbosch, station ’s-Hertogenbosch. Ik wens u nog een prettige reis’. Punt! Ik benadruk nogmaals, Punt!
Dus geeft het me te denken welk communicatief talent bedacht heeft om de reiziger te overvoeren met ‘too much information’. Op welke theorie heeft deze zichzelf overschattende deskundige deze strategie gebaseerd? Kan niet anders dan dat een doorgedraaide-gesjeesde-praatjes-makende gedragsgoeroe deze theorie bedacht heeft. Overdrijf ik een beetje? Absoluut!
Even serieus dan maar. Beste grootste vervoerder van Nederland. Dagelijks maak ik tot grote tevredenheid gebruik van uw diensten. Vaak is er geklaag over de kwaliteit van uw product. Op feestjes verdedig ik uw organisatie altijd door een vergelijk te maken met het genot van dagelijks in een file staan. Ja u bent niet altijd op tijd maar vaker wel dan niet. Ok, tijdens de spits zitten wij reizigers als haringen in een ton op elkaars lip. Altijd nog beter dan urenlang bumper aan bumper elkaars rotzooi inademen.
Nu alleen nog even minder omroepen.