De wereld is verrot, tijd om te staken!

Ik moest toch even in mijn ogen wrijven toen ik laatst op internet tegenkwam dat de NS machinisten besloten om te gaan staken vrijdag. Het zal eens niet. De wereld is verrot. Vluchtelingen problemen, klimaatproblemen, Trump wordt president en England heeft ons verlaten. Gelukkig zijn er ergere dingen, het ‘rondje om de kerk’. Tijd om te staken!

En waarom niet? Staken is in. Piloten, schoonmakers, grondpersoneel KLM en buschauffeurs deden het al dit jaar. Stuk voor stuk was het nodig om de maatschappij te ontwrichten voor betere arbeidsvoorwaarden of een hoger salaris. En begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet tegen staken. Waar ik wel tegen ben, is staken om dit soort belachelijke redenen.

Want mensen, de machinisten vinden dat – u leest het goed – hun ritten te eentonig zijn. Ze ergeren zich kapot aan het zogenaamde ‘rondje om de kerk’. Het rondje om de kerk? Is dit een vroegtijdige 1 april grap. Denk er eens over na. Ben jij ooit afgebeld door je tandarts met de mededeling dat die zijn werk even stil zou leggen? Omdat die na 19 jaar wel ‘even klaar was’ met al die gore, vieze, stinkende gebitten dag in dat uit. Of arbeiders werkend in, ik zeg maar wat, zuivelfabrieken. Die elke dag weer, 40 uur per week, duizenden pakken melk voorbij zien gaan op de band. Redelijk eentonig, maar de melkvakken in de supermarkt staan wel altijd vol.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn genoeg beroepsgroepen waar staken simpelweg geen optie is. Tenminste, het zou wel een optie kunnen zijn, maar niet om zo’n misselijke reden als de machinisten. Die daarbij ook nog eens de verantwoordelijkheid hebben over duizenden reizigers die naar hun werk of school moeten. Telt dat dan niet?

Gelukkig zaten de rechter en ik op één lijn en is de staking verboden. Gegokt en verloren. Geen probleem, even goede vrienden. Toch een kleine tip van mijn kant. Wil je staken? Doe het dan met een goede reden! Staak tegen de overvolle treinen in de spits, tegen dagelijkse vertragingen die maar niet opgelost worden of tegen de stijgende kosten van een kaartje om van A naar B te komen.

Goed. Ook ik heb mijn zegje nu weer gedaan. Morgen stap ik vol goede moed weer de trein in om 7.38, dan zwaai ik naar de machinist en zeg ik de conducteur gedag. Want, een betere wereld begint uiteindelijk toch echt bij jezelf.