Acties en herdenken bij een ramp
Als bloemist-in-opleiding hoorde ik stagebegeleiders mopperen over kerst. Er moest in die korte periode hard en lang gewerkt worden voor een paar “rot centen extra”. Voor dagen als Valentijn, Moederdag en Secretaressedag gold eigenlijk hetzelfde.
In 2002 schreef ik een ondernemersplan, ik was gestopt met de opleiding en fulltime bij mijn laatste stage-plaats in dienst. Hierin had ik een plan die best controversieel was, iets wat zou kunnen worden betwist als het zou uitlekken maar media-aandacht zou opleveren. Mijn plan was om bij een ramp voor de kerstperiode, alle kerstartikelen uit mijn winkel te halen om aandacht te vragen voor de slachtoffers onder het mom van “hun geen kerst wij geen kerst”. Luguber omdat het van te voren is bedacht maar het kon mijn bedrijfje wel aandacht opleveren zonder in die periode voor kerst hard en lang te werken voor een paar “extra rot centen”, want dat had ik geleerd van mijn stagebegeleiders en werkgevers toen ik nog in opleiding was.
Mijn ondernemersplan was klaar beging 2003 maar een geschikte locatie om zelf te beginnen was in mijn regio niet beschikbaar. Ook in 2004 was ik actief met zoeken en op eerste kerstdag zagen wij de gigantische Tsunami, meer dan 230.000 mensen komen te overlijden. Als ik mijn eigen winkeltje had en deze ramp zich twee weken eerder had voltrokken had ik dan mijn ondernemersplan in werking kunnen laten gaan.
Eind 2016 en er zijn sinds het voltooien van mijn ondernemersplan gruwelijke dingen gebeurd, niet alleen natuurrampen maar vooral aanslagen. Ik ben nooit zelfstandig bloemist geworden maar ben niet vergeten wat ik in 2002 heb geschreven. Afgelopen week, 12 doden en 49 gewonden in Berlijn, mijn gedachte destijds was serieus want ik hoorde niets anders. Moeten hun zich niet schamen en juist blij zijn dat er pieken zijn in de omzet. moet ik mij niet schamen voor mijn ondernemersplan uit 2002 en mij nu zelfs afvraag of 12 doden wel genoeg zijn om een extra boost in de omzet in te zetten om goedkoop aan media-aandacht te komen.
Ik schaam mij er dus wel voor maar ik kan u verzekeren er een reclame klaar ligt mocht het mis gaan zo vlak voor kerst. Ik zie ze niet op de televisie dus hoe erg deze aanslag ook is, 12 doden zijn te weinig om reclames aan te passen. Hoe ik dat weet, ik werk sinds 2003 bij een reclamebureau waarvan er geregeld reclameboodschappen op uw scherm te zien zijn!