Waarom ik tegen het lerarenregister ben
Het lerarenregister is voor veel leraren een gedrocht waar niemand op zit te wachten. In de personeelskamer heb ik veel collega’s gesproken, maar niemand heeft zich laten ontvallen blij te zijn met de komst van dit register.
Buiten het feit dat er geen draagvlak voor is en het de beroepsgroep maar wordt opgedragen vanuit het minister van OC&W, heb ik nog een ander bezwaar tegen dit lerarenregister. De nascholing die ik als lerares volg, vind ik een zaak tussen mijn leidinggevende en mijzelf. De schoolleiding weet immers heel goed hoe ik als lerares functioneer en wat ik nodig heb om mij verder te ontwikkelen. Daar heeft het ministerie of de Onderwijscoöperatie helemaal niets mee te maken.
Wat ik ook krom vind bij dit lerarenregister, is dat er een KvK-nummer vereist is om cursussen aan te bieden waarmee de befaamde registerpunten te behalen zijn. Ik voorzie een wildgroei aan bedrijven die allerlei cursussen aan gaan bieden, waardoor de hele nascholing voor leraren vooral gecommercialiseerd wordt. Over de kwaliteit van die nascholingen valt dan absoluut te twisten.
Persoonlijk ben ik erg voor het bezoeken van lessen van collega’s of zelfs het bezoeken van andere scholen. Dit zijn toch wel de dingen waar ik als lerares het meeste van kan leren. Helaas zal het niet mogelijk zijn om hier registerpunten voor te krijgen. Een leraar Nederlands zal voor het bijhouden van zijn vak toch regelmatig nieuwe literatuur moeten lezen, maar hiervoor kunnen ook geen registerpunten voor worden toegekend. Zo krijgen veel activiteiten, die wij leraren reeds ondernemen om onszelf te blijven ontwikkelen, niet de waardering die zij verdienen.
Dit lerarenregister lijkt alleen maar om controle te draaien. Waar is het vertrouwen in de leraren en schoolleiders gebleven? Leraren willen graag autonomie, zij weten zelf wat zij nodig hebben voor hun onderwijs. Wij hebben geen behoefte aan een bewindspersoon, die zelf nooit voor klas heeft gestaan, om voor ons te bepalen hoe wij les moeten geven en wat wij moeten doen om bij te scholen.
Vorige week is een petitie (www.stopditlerarenregister.nl) gelanceerd tegen de komst van dit lerarenregister, deze heb ik dan ook getekend. Ik hoop oprecht dat de leden van de Eerste Kamer wél willen luisteren naar de leraren en dit lerarenregister een halt toeroepen.
Kim van Strien, lerares Frans