Like, or not to like, that’s the question!
Roddelen en stoken op het werk, you like it or not, het hoort er bij. Betekenis van roddelen volgens de Dikke van Dale is: ‘opzettelijk slechte dingen van iemand vertellen’. Klinkt niet echt heel positief, toch kan dat het wel zijn.
KPMG heeft onderzoek gedaan naar roddelen, en het blijkt dat 86% van je collega’s roddelt. Getsie, dat is veel! Ik ben ook wel eens slachtoffer geworden van geroddel en roddel ook wel eens zelf. Roddel jij zelf wel eens? Geinig, want maar 50 procent geeft toe zelf te roddelen. Interessant dus, een verschil van 36%! Niet alleen roddelt een aardig zooitje van je collega’s dus; ze jókken er ook nog over. Ach ja, we zijn net mensen.
Maar waarom roddelen we eigenlijk zo veel? Uit onderzoek van de Universiteit in Groningen blijkt zelfs dat roddelen kan zorgen voor een verhoogde werksfeer. Gek? Nou eigenlijk niet. De werknemers voelen zich met elkaar verbonden en vertrouwen elkaar. Je wilt immers niet dat je roddel wordt doorverteld. Dat roddelen kuddegedrag is, is duidelijk, want doe je niet mee, dan val je automatisch buiten de boot.
Kennis is zeker macht. Veel roddels ontstaan vanuit een behoefte aan controle. Want wie zich het meest belangrijk vindt, roddelt vaak ook het meest. Wie vooruit wil komen, moet dus stevig mee roddelen. Onderzoek toont aan dat er geen land ter wereld is waar het zo veel voorkomt als in Nederland. Verbazingwekkend, want ook het vertrouwen in elkaar in Nederland is zo’n beetje het hoogste ter wereld met een schokkende (maar!!!) 60%. Ja mede Nederlanders, wij zijn roddelkampioen. Goed bezig.. Of zoiets, Ohja, wie heeft er nog een interessante roddel?!!!