Betalen om Gezien te worden
Ook een uitzending van de Wereld Draait Door of Pauw bijwonen? Trek eerst je portemonnee.
Een tv talkshow heeft publiek nodig. Anders kun je net zo goed naar de radio luisteren.
De beelden van aandachtig luisterende leken in de zaal verhoogt de kijkerspret.
‘Jezus, kijk wat hij aan heeft!’, of ‘Nou, zij/hij heeft duidelijk een oogje op Matthijs,’ geeft een diepere betekenis aan het kijkgenot.
Het gekke is dat je wel in de zaal mag zitten, maar zwijgen is goud.
Je wordt niet geacht mee te doen aan het gesprek, of je mening te geven. Braaf en op gepaste wijze knikken, schudden of lachen (niet te hard) is het protocol. Afkeuring laten blijken? Liever niet.
Zwaaien om met de boodschap op je T-shirt wereldhonger in beeld te brengen? Vergeet het maar.
Ik weet niet hoeveel kaarten er beschikbaar zijn voor het publiek van beide programma’s, maar voor € 10,- per persoon, vijf avonden per week levert dit toch flink wat inkomsten op.
O ja, eerlijkheidshalve even melden dat je hiervoor wel één gratis drankje krijgt. Het publiek wisselt van uiterlijk, maar het zijn altijd dezelfde gezichten die opdraven om aan tafel hun mening te spuien. Als je voor de zoveelste keer Nico Dijkshoorn zijn notitieboekje op de tafel ziet smijten na het opdreunen van zijn middelbare momentopnames is de reactie van de omzittende toeschouwers vaak leuker dan zijn optreden.
Maar om nou €10,- te betalen om ervoor te zorgen dat Nico niet als een natte dweil afgaat is teveel gevraagd.
Pauw heeft zijn solo optredens goed vergrendelt door geen tafeldames/heren aan te stellen. Jammer is wel dat deze solistische instelling niet zorgt voor onverwachte actuele onderwerpen. Aan het einde van de avond krijgen we nog even een samenvatting van het nieuws wat de hele dag op alle zenders, kranten en sociale media heeft gestaan.
Niet erg, maar stop er ook eens een onderwerp in wat geen voorgekauwde hap is. Iets unieks, onbekends wat de redactie zelf heeft bedacht of ontdekt en onthult.
Ik heb Nico Dijkshoorn ooit gevraagd of er in DWDD geen dichters battle kan zijn met andere onbekende dichters.
Nico was not amused. Beantwoorde mijn mail met ‘godsamme een idee zonder zelfs maar een greintje ironie.’
De ironie is dat talkshows het moeten hebben van gasten die iets te verkopen hebben en toeschouwers.
De toeschouwers betalen. De gasten worden betaald. Het moet gewoon andersom.