Afslaan

Teijl Pieters 17 okt 2016

Dit stukje zou over golven kunnen gaan, maar daar weet ik helemaal niks van. Nee het gaat over het gedrag van mijn medeweggebruikers. Gisteren reed ik weer eens achter een dikke auto, u weet wel, zo eentje die makkelijk tachtigduizend euro kost. Deze was weer van het type ZR. En nee ZR staat niet vermeld op de achterkant. Het lijkt wel of er bij dit soort auto’s bespaard wordt op noodzakelijke accessoires en in het bijzonder, om specifiek te zijn, de richtingaanwijzer. Het ZR type is dan ook het type Zonder Richtingaanwijzer.

Wat is dat toch met de mensen in die dure auto’s? Durven ze geen richting aan te geven, bang om gevolgd te worden? Geven ze geen richting aan uit arrogantie, omdat dat niet meer hoeft met zo’n dikke auto? Is het laksheid, of gewoon omdat ze met andere dingen bezig zijn? Of ligt het dan aan de prijs van de auto? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet, is dat ik het bijzonder ergerlijk vind, wanneer de bestuurder voor mij geen richting aangeeft, waar dat wel zou moeten. En dan vooral op rotondes, waar het niet aangeven van richting bij het verlaten van de rotonde niet alleen leidt tot frustraties bij je medeweggebruikers, maar ook voor vertraging en de daarmee gepaard gaande extra uitstoot van gassen en onnodige verkwisting van fossiele brandstoffen.
Waar ik het ook ergerlijk vind, is bij het naderen van een verkeerslicht met gescheiden stroken voor de verschillende richtingen. Daar zie je het ook vaak gebeuren, dat mensen pas richting aangeven als ze al op de strook voor linksaf rijden. En ja dan is het te laat, want dan weet ik dus al waar je heen gaat, maar ik had het dan graag wat eerder geweten. Nog erger zijn de mensen die op die strook voor linksaf staan en pas als het licht op groen gaat richting aangeven. Alsof je dan nog een keuze hebt om een andere kant op te gaan.

Maar er zijn ook mensen die last hebben van OVRA, Overdreven Veel Richting Aangeven. Mensen die voor ze de rotonde op gaan richting aangeven naar links, wat dan blijkbaar bedoeld is om aan te geven dat ze de rotonde op gaan, want vervolgens nemen ze de tweede afslag (alsof ze rechtdoor zouden gaan). Richting aangeven om een rotonde op te gaan is zo zinloos, alsof je een andere keuze hebt, niet dus. Ondertussen baal ik ervan dat zo’n treuzel – want dat zijn het doorgaans ook – dan toch weer dezelfde weg neemt als ik.

Kortom, laat weten wat je doet in het verkeer, maar doe het wel goed. Je geeft tenslotte richting aan voor een ander, niet voor jezelf.