Over de grens
Jan en Piet hebben in Venlo afgesproken. Een date via de app FuelXchange, bedacht om het elektrisch rijden te stimuleren. Jan gaat naar Duitsland, Piet komt er vandaan. De Nederlandse benzine van Jan wordt geruild tegen de Duitse benzine van Piet. Het is niet handig, maar wel beter dan je auto in Venlo laten staan en er daar een te huren die op Duitse benzine loopt. Jan en Piet vervolgen hun weg. Ze hoeven niet op het verkeer te letten, dat doet de gangmaker wel.
Gerda heeft geluk. Zij moet voor haar werk naar Brussel. Haar auto heeft twee benzinetanks: een voor Nederlandse en een voor Belgische benzine. Zij hoeft aan de grens alleen maar een knop om te zetten. Er wordt gewerkt aan een app die dit automatisch kan.
Klaas heeft dit probleem niet. Klaas is vrachtwagenchauffeur. Zijn truck rijdt op diesel, dat in Nederland voor auto’s verboden is. En daarmee kom je zonder problemen heel Europa door, want diesel is in elk land hetzelfde. Zijn collega’s Henk en Peter treffen het minder. Henk rijdt op Spanje en moet de wielen van zijn truck breder zetten, anders kan hij niet over de Spaanse wegen rijden. Hij heeft inmiddels al 86 wielmoersleutelsets versleten. Peter, die op Rusland rijdt, hoeft alleen maar zijn cabine met motor op een ander chassis te laten zetten.
Eén ding zit Klaas niet lekker. Hij moet van de EU elektrisch gaan rijden. En ook nog verplicht via de Betuwesnelweg. Op deze speciaal aangelegde weg gelden de Europese verkeersregels, waarvoor Klaas het Esperanto moest leren. Hij snapt niet dat hij voor het afleveren van zijn vracht in Duitsland Franse diesel moet gaan tanken, en dat op het Nederlandse deel van deze weg! Maar hij hoeft gelukkig niet op de wegwijzers te letten, want de informatie wordt op de voorruit van zijn truck afgebeeld.
Datzelfde geldt voor Tally, Gerda’s baas. Tally rijdt op speciale Franse benzine elektronisch geleid met 300 kilometer per uur over de supersnelweg A3. Ze moet wel met een slakkengang door het Rotterdamse centrum, omdat de gemeente Alblasserdam zich met succes tegen de bouw van de A3 verzette. Op een dag maakte Tally’s auto een noodstop op de vluchtstrook bij Hazeldonk. Oorzaak: een spookrijder bij wie per abuis het Belgisch was geïnstalleerd, één van de 32 dialecten van het verkeers-Esperanto.
En ik? Ik probeer met dit verhaal een fanatieke autorijder uit te leggen hoe het internationale treinverkeer technisch in elkaar zit. Hoongelach is mijn deel. Mooi, want lachen is gezond.