‘laag vertrouwen = lage snelheid = hoge kosten’

charlotte_ade 7 sep 2016

Al een tijd ben ik geïntrigeerd door ’’vertrouwen’’. Uit onderzoek blijkt dat 68% van de mensen in Scandinavië elkaar vertrouwen, in de VS is dat (maar) 34%, in Afrika 9-16%, maar in Nederland zijn we gelukkig optimistisch met 60%. Als je het op een schaal legt van 1-10, dan geven wij vertrouwen maar een 6, niet erg hoog. Als je het mij vraagt moeten we werken aan vertrouwen, want vertrouwen is goedkoop en efficiënt. Is het vertrouwen hoog, dan is de snelheid hoog en zijn de kosten laag.

Een mooi voorbeeld: de contractonderhandelingen van zorgverzekeraars en ziekenhuizen. Elk jaar weer opnieuw hetzelfde kunstje. Kosten hiervan; ongeveer 7 miljoen euro per jaar, tijd en salariskosten meegerekend. Sommige ziekenhuizen doen exact dezelfde operatie en krijgen toch een andere prijs ervoor dan de buurman. Onder het mom, dit noemen we marktwerking. Waarom geen meerjarenafspraken, en gelijk voor alle ziekenhuizen? In de geboortezorg worden de tarieven vastgesteld door de NZA en krijgen de organisaties in oktober het contract als je aan alle eisen voldoet. Snel, effectief en goedkoop.

Op 2 september stond er in de krant: ‘Schippers: openheid zal ziekenhuistarieven niet opdrijven’. De NVZ vreest dat de kosten van ziekenhuiszorg omhoog gaan als zorgverzekeraars de prijsafspraken met ziekenhuizen openbaar maken. Ziekenhuizen zouden niet de lagere, maar juist de hogere tarieven van elkaar afkijken. Nu blijf ik hangen op het woord ‘’vreest’’. Want hier geldt weer; als vertrouwen omlaag gaat, gaat de snelheid omlaag en kosten omhoog. Als het vertrouwen goed was dan had het ziekenhuis een lijst naar de verzekeraar kunnen sturen met een prijs voor elke verrichting en had de verzekeraar akkoord gegeven. Toch gaan we liever elk jaar weer onnodig, duur en zeer inefficiënt de onderhandelingen aan. Ik denk dat we beter kunnen werken aan het vertrouwen. Want als het vertrouwen omhoog gaat, dan gaat de snelheid ook omhoog en de kosten naar beneden en dat is toch wat we uiteindelijk willen in de zorg?