Big data liefdesleven
"We zitten echt ziek niche qua neuromarketing”, hoorde ik laatst een jongeman in een pak zeggen op een terras. “We moeten dat proces aan de voorkant beter monitoren”, sprak hij even later. Als liefhebber van de Nederlandse taal zijn dat soort zinnen me een ware gruwel, maar ja, je wilt ook niet al te zuur worden, je moet mee met de tijd, anders zeggen de mensen: je bent zuur… en verbitterd. Een probaat middel tegen verzuring en verbittering is seks, dat weten we allemaal, maar hoe kom je van zinnen als “We zitten ziek niche qua neuromarketing” en “We moeten dat proces aan de voorkant beter monitoren” naar een gepassioneerde vrijpartij?
Het antwoord kwam toen ik bij de radio werkte, bij 3FM om precies te zijn. Het gaat met 3FM trouwens slecht qua cijfers. In de laatste meting hadden ze 6,2 procent marktaandeel, ter vergelijking: Radio 538 heeft 12,2 procent marktaandeel en 3FM zelf had vorig jaar, voordat Coen en Sander naar Radio 5 + 3 = 8 verhuisden nog een marktaandeel van ruim 8 procent. Maar ja, alle dj’s van 3FM zijn geboren in de jaren 70 en dus boven de 40 en dus: tijd voor verjonging. Jeetje, wat een cijfers, goed dat er zoiets als big data bestaat, anders zou ik het niet kunnen verwerken. In deze ingewikkelde maatschappij moet je een kooi van cijfers bouwen om mee te kunnen.
Gelukkig wisten ze in mijn tijd bij 3FM alles in cijfers te vangen. Alles wat op de zender kwam moest voldoen aan vier ‘kernwaarden’, ook al zo’n afschuwelijk woord. Ik stond laatst in de kroeg met een leuk meisje te praten dat op een gegeven moment zei: “Ja, mijn huidige baan voldoet precies aan mijn eigen kernwaarden”. U begrijpt, tot een gepassioneerde nacht kwam het na deze woorden niet. Naast de luistercijfers werden bij 3FM ook de kernwaarden gekwantificeerd. Er werden dan bijvoorbeeld honderd luisteraars gebeld die op een schaal van 1 tot 10 moesten aangeven hoe goed ons programma scoorde op de kernwaarde ‘positief’ of ‘echt’. Tja, als je je voorneemt om echt te zijn ben je al niet meer echt natuurlijk.
Maar goed, om niet al te zuur te worden van zoveel boekhoudersmentaliteit besloot ik net zo’n ingewikkeld systeem met cijfers op te tuigen, maar dan om zoveel mogelijk vrouwen te versieren. Hoe dat systeem precies werkt ga ik hier natuurlijk niet onthullen, vooral omdat ik er momenteel een boek over schrijf dat jullie volgend jaar allemaal moeten kopen. Hopelijk lukt het mij een uitgever te vinden waar mijn manuscript gemiddeld een 5,5 scoort op de kernwaarden.