Treinen, dat is topsport!
Het zijn de Olympische Spelen, en daar moet je wat mee, als reclamebureau. Dus zie ik op het station een affiche hangen waarmee de NS me aanmoedigt met de trein te reizen. Want, zo redeneert het vervoersbedrijf, zo heb ik direct een deel van mijn dagelijkse lichaamsbeweging te pakken. Net als Daphne. Op de poster zien we Daphne Schippers, gehuld in een roze Nike-trui (promo-ception!) naar een trein lopen. Ik begrijp het geloof ik niet helemaal. Volgens mij hoor je in de trein te zitten, net als in de auto, en dat heeft met lichaamsbeweging niet zoveel te maken. Misschien hoopt de NS een positieve draai te geven aan het euvel dat er geregeld onvoldoende zitplaatsen zijn voor alle reizigers. Knap staaltje omdenken! Maar het lijkt waarschijnlijker dat er gedoeld wordt op het reizen van en naar het station, het zogeheten ‘voor- en natransport’. Nou moet ik inderdaad tien minuutjes fietsen naar het station, en aangekomen in Den Haag nog eens een klein stukje lopen naar mijn werk. Maar om mijn dagelijkse slentertochtje nu te vergelijken met de lichaamsbeweging van een Olympisch topatleet… Gaat wat ver. Maar ook: waarom adverteert de NS met deze posters op treinstations? Iedereen die het hier leest gáát al met de trein. En zou Nike ook bij de campagne betrokken zijn? Hoe werkt zo iets? Het valt me nu ook op dat Daphne niet zomaar naar een trein loopt, maar naar een sprinter. Dat is dan natuurlijk wel weer leuk gevonden, van dat reclamebureau. Maar ook: arme Daphne. Die sprinters doen er altijd zo lang over, en dan blijft er minder tijd over voor lichaamsbeweging… Eenmaal in de trein peinzen mijn vroege-ochtend-hersens nog heel even verder. Maar dan zak ik tevreden onderuit. Het is nog een acht uur, en ik heb nu al wat bereikt vandaag. Want met de trein reizen, dat is topsport!