Obsessieve schoonheidsidealen
Lijfelijk ongemak is misschien wel de grootste onzekerheid die een mens bezighoudt. ‘Ben ik wel dun genoeg?’ ‘Hoe kom ik het snelst aan een sixpack?’ Deze nietszeggende levensvragen spoken bij menigeen meerdere malen per dag door het hoofd. Wie we dit kwalijk kunnen nemen? Wellicht is een vuile blik in de richting van de reclamebureaus werpen een goed begin.
Als ik eens lui op de bank hang en de reclames met gespierde mannen zie, kijk ik toch even met een schuldbewuste blik naar het biertje en de koektrommel. ‘Had ik die maar niet aangebroken, en stond ik nu maar op zolder te trainen.’ Elk jaar is het ook weer een strijd tegen de zomer. ‘Volgende zomer heb ik een sixpack’, denk ik regelmatig. Ik ben wel atletisch, maar wil ook nog wel genieten van het leven. De reclamewereld doet voorkomen of elke man en vrouw het perfecte figuur (moeten) hebben.
Let maar eens op de modellen die in reclames gebruikt worden. Vaak zijn ze objectief knap en hebben ze een lijf waar je u tegen kunt zeggen. Dove heeft de zogenaamde plus size campagnes. De modellen hierin zijn echter veel representatiever voor onze Westerse maatschappij dan de vrouwen die zich in maatje 34 proberen te wurmen. Waarom moet het toch lijken alsof een vrouw geen vlees meer aan haar botten mag hebben?
Wij mannen zijn er niet veel beter aan toe. Fulltime in de sportschool staan en continu bewust met eten omgaan, is wat ons tot die gespierde hunks maakt. Maar hoe realistisch is dat? Er zijn genoeg mannen die houden van sporten, maar ook graag een pilsje drinken en wat lekkers eten. Dan kun je zo’n gespierd lijf, in de meeste gevallen dan, wel vergeten.
Gelukkig is er ook nog hoop. Ik las laatst een artikel dat vrouwen eigenlijk wel houden van het ‘papa-figuur’: iemand wiens lijf gezond en licht gespierd is, maar waaraan toch ook wel te zien is dat hij houdt van een biertje en chips. Hoe het met de voorkeur zit van homoseksuelen en vrouwen, daar zei het artikel niets over. Maar als de heteroman een klein buikje mag hebben, dan zie ik niet in waarom vrouwen en homoseksuele mannen ook geen rondingen mogen hebben.
Onze consumptiemaatschappij zorgt er nou eenmaal voor dat we eerder wat te veel dan te weinig lijf hebben. Natuurlijk moeten we gezond leven, en dat promoten, is ook noodzakelijk. Maar het schoonheidsideaal tot zo’n obsessie (laten) maken, gaat te ver. De reclames met die topmodellen kunnen we beter met een korreltje zout nemen. Geniet, en pieker met mate.