Let´s go girls!

Marian van Kampen 15 aug 2016

Of ik zin had in een proefritje, vroeg een goede collega. Hij had een nieuwe auto op het oog. En voor mij misschien een stimulans mijn Opeltje in te ruilen.
Hoezo?
Mijn oude Opel – waarom gebruiken mannen altijd de verkleinvorm als het om de auto van een vrouw gaat – kwijt zich uitstekend van zijn primaire taak. Mij veilig van A naar B brengen.
In de showroom worden we ontvangen door Chantal. Een charmante vrouw, dertiger, slank, skinny jeans, topje en colbertjasje. Ze voorziet ons van koffie en zet zich met een stapel brochures bij ons aan tafel.
Ik bespeur plotseling een subtiele verandering in lichaamstaal bij mijn collega.
Mijn gevoel klopt.
Voordat Chantal een slok van haar koffie kan nemen, heeft hij de eerste vraag al op haar afgevuurd.
‘Zit je al lang in de autobranche?’
Wat hij bedoelt:
‘Wat doe je hier Muts? Je bent een vrouw en kunt geen verstand van auto’s hebben’.
Maar Chantal geeft geen krimp. Ze vertelt dat ze een HBO-opleiding heeft gevolgd en al zo’n 10 jaar werkzaam is in het autovak.
Vervolgens geeft ze alle informatie over de verschillende uitvoeringen, de extra accessoires en de leveringstijden.
Naast ons is een verkoper in druk gesprek met een ouder echtpaar. Met de màn wel te verstaan. De vrouw staat er wat verloren bij.
Chantal vertrouwt me toe:
‘Als mijn mannelijke collega er is, lopen klanten mij meestal voorbij omdat ze denken dat ik het meisje van de koffie ben. Maar ik zie het als een uitdaging dit patroon te doorbreken’.
Ik krijg even een déjà vu.
Jaren geleden kocht ik samen met mijn echtgenoot een auto en ik merkte op dat ik de blauwe metallic kleur mooi vond.
De welbespraakte verkoper die mij tijdens het gesprek volkomen genegeerd had, boog zich met een minzaam lachje naar me toe en zei:
‘Daar zijn vrouwen goed in hè, in kleuren’.
Na een geslaagde proefrit is mijn collega om. De auto wordt besteld. Ondanks of dankzij Chantal?
Ik merk op dat er eigenlijk meer vrouwen in de autobranche moeten komen.
Hij reageert geschokt.
‘Dat roept weerstand op bij de klant! Dan moet hij met een vrouw onderhandelen’.
Hmm… so what?
Onderhandelen lijkt me toch geen competentie die alleen aan mannen is voorbehouden.
Daarom een oproep aan alle vrouwen die affiniteit hebben met de autobranche.
Treedt in de voetsporen van Chantal en doorbreek dit patroon.
Let’s go girls!