Niet goed (genoeg)? Geld terug!

Jos 4 jul 2016

Het was weer zo’n maandagochtend; ik moest eerder van huis want de tank van mijn auto was bijna leeg. In de rij staan om te tanken, in de rij staan om af te rekenen, ben ik aan de beurt, vergeet ik mijn PIN pas die nog in de auto zat! Kon ik weer achteraan sluiten. Betalen en weer weg. Ik had 10 minuten om nog op tijd op mijn werk te komen, zie ik allemaal remlichten voor mij en knipperende waarschuwingslichten…..file, bah, ook dat nog.

Bijna 35 minuten te laat op mijn werk, mijn chef boos, mijn collega’s gniffelend achter hun monitor terwijl ik blozend het geraas van mijn chef moet aanhoren. Het gebeurt mij nét even te vaak, maar ja, ik kon er toch ook niets aan doen dat er een kilometer of 5 voor mij een boom op de weg gewaaid was? Of dat van vorige week dan? Dat aangereden schaap op nog geen 3 minuten van mijn huis. Drie kwartier heb ik daar gestaan! Of die vrachtwagen met pech van twee weken terug? Waarom kantelen ze niet een keer de berm in, in plaats van op mijn rijstrook?

Maar gelukkig ben ik vaste klant bij het tankstation en krijg ik altijd mijn geld terug, mocht ik langer dan een half uur te laat zijn op mijn bestemming! Goed hé? van zo’n oliemaatschappij, dat ze gewoon mijn geld teruggeven omdat er files zijn! Het is natuurlijk niet het hele bedrag, alleen dat wat ik de dag met file heb gereden. Maar toch, lekker voor niets gereden en tóch mijn bestemming gehaald, zij het wat aan de late kant.

Welk tankstation zou dát nou kunnen zijn, denkt u vast? Wat een bizar verhaal en wat een vreemde vorm van klantenbinding, zomaar geld teruggeven, omdat men te laat komt? Wie betaald dat eigenlijk?

Niemand, maar u had ook allang door dat dit verhaal niet klopt. Althans, niet helemaal. Zo vind u het vast ook vreemd als u klacht indient bij Rijkswaterstaat vanwege slechte wegen of ondergelopen tunnels, dat u een tankpas krijgt die u die hele maand gratis kunt gebruiken, ik noem maar wat. Of dat u geld retour krijgt van de belasting, omdat uw wegenbelasting niet in verhouding staat tot de prestaties van de wegen en tunnels. Wij zijn gek op geld terugvragen als prestaties achterblijven, dat siert ons als Nederlanders, nietwaar?

Toch is er één bedrijf die dat wél doet, als u een half uur of langer te laat komt als vaste klant. Onze NS. Waarderen we hun beleid dat ze ons willen compenseren? Nee, we vragen nu meer terug, want de NS is in een gulle bui, nietwaar? Denk er maar eens (lang) over na voordat u in uw auto stapt richting de volgende file!