Een vrouw achter het roer van een binnenvaartschip

marianne Lassche 25 jul 2016

Het is op een doordeweekse dag, dat wij Ik en mijn man. Rotterdam binnen varen. Onder de schemering van de skyline van Rotterdam. Zitten wij op een binnenvaart schip van 110 meter en bij 10: 50 breed en 2507 Ton groot. het eerste waar ik onder door vaar, is de eerste brug. "Noord Brienenoord Brug". De brug die door de meeste Rotterdammer minimaal elke dag of elke week wordt gepasseerd. maar ik als stuurvrouw op dit schip vaart er onder door. het gevoel is onbeschrijfelijk. Als ik oog in oog komt de staan met deze wereld haven stad. Mijn bovenlijf komt net boven het raam uit. Genietend kijk ik om me heen. Ik luister de marifoon kanalen uit. en meld mij waar ik heen wil naar de post. Onze los plaats is,de waalhaven. We hebben in Oostenrijk geladen.En wachten op een nieuwe lading. Mijn man is druk doende met het aan nemen van een nieuwe rond reis. Richting de Donau. alles word telefonische afgesproken. en per mail bevestigd Onze reizen gaan meestal naar Hongarije maar ook nog veder de Donau af. daar laden we meestal het schip weer voor Nederlandse en Belgische bestemmingen. De reis duurt, meestal een week of zes. nadat we op onze los plaats zijn. wordt er planningen gemaakt om boodschappen te doen. en materiaal ophalen die nodig zijn wat kapot is gegaan in een reis. en de auto wordt van boord af getakeld met een auto kraan. Onze matroos maakte de trossen vast op onze bestemming. Aan de wal. en de onze ABC Motor die vijftien honderd Pk en achthonderd toeren maakt per minuut. waar je efficiënt mee om hoort te gaan door de kracht die de motor heeft, die in het schip staat heeft zijn welverdiende rust verdiend. De volgende dag worden we gewekt door dat er havenarbeiders van af te kaai staan te roepen. Met z’n drieën maken we de luiken open. Die op het schip ligt met een hef brug systeem. zodat de grijper erin kan vanaf de wal. De matroos en de schipper controleert en houd de boel goed in de gaten. Ik neem mijn plaats achter het roer om te kunnen verhalen. dat is nodig om dat de grijper niet ver genoeg kan komen in het ruim van het schip. Op de teken van de schipper start ik onze ABC motor. en door het geronk en het naaimachine effect. komt het schip langzaam in beweging en de water massa maakt zijn weg vrij om te kunnen verhalen. We zijn goed op elkaar ingesteld en weten wat we moeten doen. Nadat we leeg zijn gaat mijn man de papieren halen en de matroos start de dekwasleiding om het ruim schoon te maken. voor een nieuw reis. naar de Donau.