Die pet past niet iedereen
Mann grüßt das uniform und nicht der person is een Duitse uitdrukking die een saluut omschrijft.
Een saluut is een teken van respect voor een meerdere. Zo kun je de persoon die het uniform draagt een regelrechte kwal vinden maar zul je zijn functie moeten respecteren door te salueren. Om dit te kunnen handhaven is er de tucht. Als burger respecteren we een mens in de eerste plaats zonder onderscheid naar geloof, ras of herkomst vandaar dat ik me weer geroepen voel om in de pen te klimmen door het lezen van een bericht met als titel “Omstander weigert gecrashte agent te helpen: “Ik ben geen politievriend”.
De verwarde man haalt blijkbaar een paar dingen door elkaar of er zijn ergens ongeschreven regels verloren gegaan waar ik geen weet van heb. Erger nog als ik de commentaren lees is er een tweedeling gaande die verder gaat dan afkeer van de politie. De vertroebelde wereld van deze omstander zal in zijn ogen volstrekt logisch zijn maar zal volledig instorten als hij bij een ongeval zijn been breekt of erger en de ambulance wegrijdt zonder hem onder het excuus “nee ik ben geen christenvriend”. Lezers zullen nu hopelijk de wenkbrauwen fronsend optrekken omdat dit grensoverschrijdend is maar dat is dan ook bewust mijn bedoeling. We redden tenslotte vluchtelingen van de middellandse zee in plaats van deze met een pikhaak terug te slepen naar open water onder het slaken van islamofobe kreten. Toch zijn er, ook in Nederland, tijden geweest waarin het leven en welzijn van onze medemens niets voorstelde. Zo mild als we tegenwoordig zijn in dit tolerante landje noemen we dit de middeleeuwen die bijvoorbeeld in het Engels omschreven worden als “the dark ages” met direct daarop volgend de omschrijving “a time of backwardness” wat Google keurig vertaald in “een tijd van achterlijkheid”. Ik denk en hoop nog steeds dat we al doende hebben geleerd van onze fouten in het verleden en, het woord zegt het al, ontwikkeld zijn.
Vandaar dat het mij bevreemd en beangstigd te proeven dat een deel van onze samenleving hunkert naar aloude tradities als de pogrom om de Nederlandse identiteit te waarborgen. Verkeren we daadwerkelijk in angst voor wat de toekomst ons zal brengen dat we onbewust terugverlangen naar vroeger? En zo ja welk deel van vroeger dan precies? Of blijkt hieruit dat de als naakte aap geboren persoon kan opgroeien tot mens of niet.