Opleiding bepaalt maatschappelijke positie.

Naar aanleiding van een blog dat ik heb gelezen op de site van VIVA -waarin werd beschreven dat een laag inkomen in verband staat met een lage opleiding en dit te wijten is aan jezelf- ging ik nadenken over de tweedeling tussen hoger en lager opgeleiden. In hoeverre is sprake van een kloof tussen deze twee groepen? En wat kunnen we doen om deze kloof te verkleinen?

Wat betreft opleidingsniveau zijn er altijd al verschillen geweest. Maar dat mensen verschillen ervaren, wil nog niet zeggen dat er sprake is van een probleem. Wanneer er respect is voor beide groepen zal men geen problemen ervaren. Pas als sprake is van eenzijdige veroordeling kan de kloof als problematisch worden gezien en zelfs ervaren. Men gelooft tegenwoordig dat iedereen alles kan bereiken als zij maar genoeg moeite doen. Wat je kunt en kiest, is bepalend voor je maatschappelijke positie. Het belang van opleiding wordt dus steeds groter. Op deze manier kunnen hoger opgeleiden een gevoel van superioriteit hebben tegenover lager opgeleiden en hen zelfs als ‘minder dan hen’ beschouwen. Hierdoor ontstaat een sociale hiërarchie. Een sociale rangorde waarin je maatschappelijke positie is gebaseerd op opleidingsniveau en de hoogst gegoten opleiding, de hoogst gegoten maatschappelijke positie met zich meebrengt. Zo kan opleiding als maatschappelijke scheidingslijn in de samenleving worden gezien. Door middel van superieur -lees hooghartig- gedrag ten aanzien van iemands opleidingsniveau zorgen wij dus eigenlijk voor sociale ongelijkheid en zijn medeverantwoordelijk voor ongelijke posities tussen mensen. Het zijn individuele keuzes, zoals het vertonen van bovengenoemd gedrag, die ervoor zorgen dat mensen zich niet gewenst voelen en zich minder gaan voelen dan anderen.

Het is belangrijk bewust te zijn van superieur gedrag tegenover anderen en in te zien dat we de mogelijkheid hebben dit te veranderen. Door middel van deze bewustwording kunnen we een sociale hiërarchie voorkomen. Denk dus goed na over wat je zegt en doet tegenover anderen, laat mensen in hun waarde ongeacht hun opleidingsniveau. Dit is dan ook de boodschap die ik graag mee wil geven met behulp van dit verhaal. Het zijn niet de verschillen die zorgen voor sociale ongelijkheid, maar het is de manier waarop wij met die verschillen omgaan die zorgt voor de ongelijkheid tussen mensen.