Iedereen zijn eigen Transrapid
Het was weer eens raak. Uitgelopen werkzaamheden aan het spoor in Utrecht. Scheldkanonnades richting Profail, Prutsrail en Antirail. Over Rijks-wat-er-staat lees je echter nooit een kwaad woord. Volgens mij omdat asfalt zichzelf aanlegt of repareert. Dan hoef je er ook nooit aan te werken. Alleen schijnt dat zichzelf aanleggende asfalt erg duur te zijn. Vandaar dat een automobilist zich helemaal blauw betaalt aan belastingen. Gek eigenlijk, dat er tien miljard is geïnvesteerd in de HSL-Zuid. Wat als in plaats daarvan de A3 was gebouwd? Dan vlogen we nu met 300 over een supersnelweg tussen Amsterdam en Rotterdam. Een eventuele file zou met 130 per uur doorkarren.
Zeg Oscar, heb je nu niet wat teveel Fanta gedronken? Nee. Een file ontstaat niet omdat jij te snel rijdt, maar die ander te langzaam. Dus moet je ervoor zorgen dat die ander net zo’n snelle auto heeft als jij. Zolang er geen betaalbare Renault bestaat waarmee de doorsnee Jean-Pierre veilig met 320 over de péage kan scheuren, zitten de TGV’s vol. Maar wat als zo’n auto wél zou bestaan? Zou je dan nog die Trein met Grote Vertraging nemen?
Wat mij betreft, is die auto eenvoudig en goedkoop te maken. Kwestie van afkijken bij de Shanghai Airport Express. De motor zit in de weg, niet in het voertuig. De energie voor die motor kan duurzaam worden opgewekt. Zonder aandrijflijn heeft die auto maar een fractie van het gewicht van de huidige auto. Hij rijdt niet, maar zweeft. Eindelijk een stiltecoupé die pas echt stil is. Bellen in de auto? Gewoon doen. Rijbewijs? Niet meer nodig, de auto bestuurt jou, scheelt weer 700 doden per jaar. Flitspalen? De politie kan eindelijk weer boeven gaan vangen. Dichte mist, sneeuw, ijzel? Geen last van. Asfalt? Niet meer nodig. Een glad oppervlak met eronder een inductierail volstaat. De rail is alleen stroomvoerend onder een voertuig. Hetzelfde principe als de trams in Bordeaux. Is dat spoor toch nog ergens goed voor geweest.
Iedereen dus zijn eigen Transrapid. Toegegeven, het kost tijd, maar de auto is er ook niet van de ene dag op de andere gekomen. Voorlopig adviseer ik om van het fileprobleem geen probleem te maken. Een file is namelijk iets heel moois, vergelijkbaar met Pinkpop of Lowlands. Daar komen immers ook iedere keer weer tienduizenden mensen op af. En die treinen? Als ze echt zo vreselijk waren, zouden ze allemaal leeg rondrijden. Plek genoeg dus.
Goed, ik ga maar weer eens naar de winkel, want mijn fles Fanta is op.