Virtual reality is hot and happening
Je hoort steeds vaker over virtual reality en ik denk dat het zeker een belangrijke rol in onze wereld gaat spelen. Mensen zijn tegenwoordig veel visueler ingesteld dan vroeger en daar speelt virtual reality natuurlijk erg goed op in. Je bevindt je namelijk in een computer gesimuleerde omgeving die je ervaart als levensecht. Virtual reality prikkelt de zintuigen gehoor en zicht op zo’n manier dat het net is of de gebruiker het zelf echt meemaakt.
Als communicatiestudente ben ik erg benieuwd hoe virtual reality zich verder gaat ontwikkelen en hoe het als communicatiemiddel wordt ingezet. Zo zou het natuurlijk ook heel leuk zijn als je in plaats van alleen de zintuigen gehoor en zicht ervaart, ook reuk, smaak en tast kunt ervaren. Ik zou niet weten hoe, maar de technologie blijft me verbazen! Ik las laatst in een artikel op communicatieonline.nl dat uit onderzoek van Capitola VR blijkt dat 13,8% van de pr-bureaus in 2015 virtual reality heeft ingezet en ruim de helft het op de planning heeft staan voor 2016. Zo zag je op de Vakantiebeurs in januari dat D-reizen dat bijvoorbeeld slim deed. Door middel van virtual reality lieten zij de bezoeker zichzelf op vakantie wanen.
Ook vroeg ik me af of het misschien voor scholen ingezet zou kunnen worden. Ik heb voordat ik Communicatie ging studeren een jaar Rechten gestudeerd. Ik had in eerste instantie de verkeerde keuze gemaakt, mede doordat ik niet goed wist wat de studie nu precies zou inhouden. Daarom heb ik aan Priscilla van Oostende, lid van HSPR (het pr-bureau van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Leiden), gevraagd hoe zij hierover denkt en zij zei het volgende: “Ik denk dat we virtual reality op een hele toffe manier kunnen inzetten. Het vergt nog veel sleutelen qua technologie en ontwikkeling, maar voor aankomende studenten kan het echt een oplossing zijn. Hoe gaaf zou het zijn als je een kijkje kunt nemen tijdens bepaalde lessen van een opleiding aan Hogeschool Leiden? Dit kan ervoor zorgen dat studenten minder snel de verkeerde keuze maken, omdat ze al zelf even konden ervaren of de opleiding iets voor hen is. Dat zorgt ook weer voor minder afhakers“.
Zoals je ziet biedt virtual reality voor verschillende markten echt een uitkomst. Ik vind dat we het zeker niet alleen als een leuk nieuw speeltje moeten zien, maar er ook goed over na moeten denken wat we er allemaal wel niet mee kunnen bereiken.