Nee, tegen VVE voor een peuter van twee!
Ik lees in de Metro dat minister Jet Bussemaker het voor de toekomst een goed idee vindt om kinderen op een leeftijd van 2 jaar naar de peuterschool te laten gaan, om in een vroeg stadium een (Nederlandse) taalachterstand op te kunnen sporen. Alles in mij komt in opstand, dit kan toch niet waar zijn. Van het hele voorschoolse traject is de effectiviteit niet bewezen en dan komen we met een voorstel om kinderen nog jonger in zo´n traject te plaatsen.
In de eerste plaats weet een kind van 2 jaar net dat als mama uit de ruimte is ze niet echt weg is. Voor een kind van 2 jaar is het goed om in een veilige vertrouwde omgeving, zoals thuis bij zijn eigen ouders, te kunnen ontwikkelen. Het experimenteren met de eigen wil durven kinderen vaak alleen bij de eigen ouders. Het is heel belangrijk dat kinderen deze koppigheidsfase mee mogen maken.
Het VVE systeem is bedoeld om kinderen met een vergrote kans op een onderwijsachterstand op te vangen, waardoor de achterstand mogelijk kleiner wordt, als ze naar de basisschool gaan. Peuters mogen dan vier dagdelen naar school waarvan twee betaald worden door de gemeente. Veel peuterscholen werken met een VVE erkende methode, om zo aanspraak te maken op de gemeentelijke gelden. Helaas is de effectiviteit van deze methodes nooit bewezen.
Per gemeente verschilt het of een kind aan het VVE programma mee mag doen. Meestal wordt door het consultatie bureau of door de opvang zelf een aanvraag ingediend. Van de logopediste van het consultatiebureau hoorde ik dat de peuterleidster had gezegd dat mijn dochtertje daarvoor in aanmerking kon komen. Ze heeft verslapte mondspieren waardoor ze wat lastiger is te verstaan, ik vraag me af wat de kleuterleidster hier meer aan zou kunnen doen dan ikzelf. Het zal toch niet gaan om extra geld voor de peuterschool? Daarnaast is mijn dochtertje erg gevoelig en zijn de indrukken van één dagdeel al meer dan genoeg voor haar. Ik vraag me af wat vier dagdelen peuterschool voor een stress had meegebracht bij onze kleine meid.
Het is gebleken dat het leerproces in de verdere schoolloopbaan beter verloopt als kinderen volop de gelegenheid hebben gehad om te spelen en dat vroeg beginnen met het bewuste leren de ontwikkeling zelfs remt. Laten we stoppen met eisen te stellen aan de ontwikkeling van kinderen bij een bepaalde leeftijd. Maar laten we een veilige vertrouwde omgeving creëren waar kinderen kunnen leren door te spelen, zodat wij kunnen leren wat het ook al weer was om kind te mogen zijn!