Bewust het Vinkje afschaffen

Julie Heij 1 apr 2016

Tijdens een moment van verveling keek ik op het pak ijsthee dat voor mij op tafel stond. Mijn oog viel op het beeldmerk boven op het pak. Het bestond uit een blauw vinkje met een blauwe rand eromheen. Er stond ‘bewuste keuze’ op. Dus volgens dit pak ijsthee is het een ‘bewuste keuze’ dat ik een soort vloeibare suiker drink, want volgens datzelfde pak bevat een glas van 250 ml 17,0 g suiker. Toen heb ik eens onderzoek gedaan waar ik gelijk spijt van kreeg, want 17,0 g suiker staat gelijk aan twee eetlepels. Nou, lekker dan. Ik heb net twee glazen ijsthee op. Nu ik dit weet wordt het dus een ‘bewuste keuze’ dat ik mezelf aan het vetmesten ben en ik mijn gebit aan het verpesten ben omdat ik nu weet hoeveel suiker er in één glas zit.
Ik ben verder gaan kijken op het internet. Ik las dat uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat bijna 80% van de consumenten niet weet wat het Vinkje betekent. Sommige mensen weten niet eens het verschil tussen het groene en het blauwe Vinkje, want die bestaat ook nog. Het groene Vinkje betekent een ‘gezondere keuze’. En daar zit het hem in; als een fabrikant ‘gezonder’ of ‘bewuster’ op zijn product zet, dan ben je geneigd dat product eerder te kopen. Maar als je dan dezelfde soort producten, maar van een ander merk gaat vergelijken, dan klopt er iets niet. En dat is dat bijvoorbeeld de maïs van de Albert Heijn wel een groen Vinkje heeft, maar de maïs van Bonduelle heeft geen Vinkje. Dat alleen al vind ik vreemd want maïs is maïs, maar het vreemdste is dat de maïs van Bonduelle gezonder is. En dit geldt niet alleen voor de maïs.
Zo’n Vinkje op je product zetten gaat best makkelijk. De fabrikant hoeft alleen maar te betalen aan Stichting Ik Kies Bewust en er komt een Vinkje met ‘bewuste keuze’ op een pak ijsthee te staan of op een blik maïs dat eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Verder is het ook best wel raar dat de hoofdvestiging van de stichting in dezelfde straat is als de hoofdvestiging van Unilever, Albert Heijn en Campina. En toevallig hebben bijna alle producten van die bedrijven een groen of een blauw Vinkje. Het lijkt allemaal nogal op een verkooptruc met misleiding. Wat mij betreft mag het Vinkje weg.
Dus een bewuste keuze? Prima, maar dan wel zonder misleiding.