Agressie in de trein, lossen we het op met koffie?

Stefan Kool 6 apr 2016

Ten opzichte van vorig jaar is er een stijgende lijn in het aantal agressieve incidenten in de trein. Er zou in het autoverkeer toch meer agressie moeten voorkomen, hier lees je aanzienlijk weinig over in het nieuws. Er zijn eigenlijk in het autoverkeer toch veel meer ergernissen of in ieder geval op zijn minst evenveel! Uiteraard zijn we ook wel eens agressief in het verkeer maar dan vloeken we het van ons af met gebalde vuist of middelvinger achter gesloten ramen en trappen het gaspedaal even wat harder in. Heb jij wel eens twee filerijders zien uitstappen en met elkaar op de vuist zien gaan?! De kans op verbale en wellicht ook fysieke agressie zal zeker toenemen als er tijdens het filerijden een controleur langs zou komen die komt checken of jij je wel aan de ‘filerijdregels’ houdt: Goed ritsen en niet met honderdduizend andere dingen bezig zijn in plaats van autorijden.. We houden er niet van om gecontroleerd te worden maar in de trein is dit dagelijks nodig en dat weet je.
De conducteur is wat mij betreft zeker niet de hoofdverdachte in deze zaak, al is in het vliegtuig de band tussen reiziger en steward(es) een stuk beter. Misschien moet de conducteur ook meer een verzorgende taak krijgen i.p.v. vooral een controlerende. Misschien kunnen de conducteurs zelf beter koffie gaan verkopen dan hebben ze zelf ook altijd een bakkie aan boord. Al gaan er al liters koffie doorheen bij het NS personeel. De stationskoffie is ook wel erg lekker, realiseert u zich dat nog steeds beste treinreiziger?! Wees daarvoor de conducteurs dankbaar want zij hebben ook baat bij goede koffie en hebben waarschijnlijk toch even wat meer inspraak dan u. Toch denk ik dat het zeker geen kwaad kan als sommige conducteurs aan hun koffie-consumeer-gehalte gaan denken. Het lontje van hen naar een lastige treinreiziger zal dan zeker een stukje langer zijn omdat zij dan niet stijf staan van de cafeïne.
Natuurlijk wijzen wij ook hier weer naar iemand of iets anders dan naar onszelf: er zijn te veel ergernissen tijdens het reizen met het OV, de conducteur heeft niet genoeg overwicht, de burger is te mondig. Ja klopt, de burger is mondig maar hier zie ik kansen! Benut het mondig zijn (lees: klagen) eens op een andere manier. Want ook hier geldt: een beter milieu begint bij jezelf. Doe eens ‘gek’ of eigenlijk beter gezegd: ‘doe zoals het hoort’ en neem het voor de conducteur of een medereiziger op wanneer het sociale klimaat in de coupé dreigt te ontsporen!