Westerscheldetunnel niet de veiligste van Europa
‘Zeeuwse tunnels zijn veiligste van Europa’, kopte de PZC van 13 maart 2015. Dit klopt niet. Een schets. In 1977 staat de vaste oeververbinding vast. De broer van premier Lubbers (‘Hollandia-Kloos’) stelde eind 1988 een hangbrugverbinding van 600 miljoen euro voor, maar dat voorstel ketste af bij de Havenschepen van Antwerpen (dhr. Devroe). Minister Maij werd gefopt doordat haar bij brief van 26-3-1990 werd voorgehouden dat zonder de tunnel de fuikwanden zouden moeten worden vervangen voor fl. 100 miljoen. De dubbeldeksveren zijn daarna nog meer dan tien jaar (!) zonder schade in gebruik geweest. Op 29 maart 1990 koos Maij voor een onzinnige variant: een brug-tunnel-combinatie, vrije doorvaart +60 meter en een ondergrondse rijbaan van -60 meter. In 1992 werd ‘de verbinding geheel als boortunnel’ aangeboden. Aanvankelijk was de vluchttunnel om de HONDERD meter. Uit de NRC van 14 maart 2003 blijkt a. de tunnel buis 1.30 meter werd verkleind; b. de tunnelbuis vluchtgangen geëlimineerd werden; c. de 12 resterende 1.50 meter brede, niet geventileerde dwarsgangen, aan te leggen om de 500 meter; op basis van ‘vertrouwelijk’ teruggeschroefde tunneleisen als ‘vluchtgang’ werden ‘beschouwd’. De leveringsspecificatie verschijnt 24 juni 1996. Eén dag later berichtte de bouwondernemer dat de hulpdiensten dwars liggen. Opgeschrikt door de treinbrand in de Chunnel Frankrijk – Engeland, vindt de CdK Van Gelder de afstand tussen de vluchtdeuren van 500 meter te groot. Een veiligheidsambtenaar wilde geen gesjoemel met de veiligheid en maakte bezwaar tegen het vergroten van de afstand van 100 meter naar 500 meter! De Minister benoemt een besloten (!) commissie (voorzitter: Prof. Horvát TU Delft) voor een nieuw veiligheidsconcept. Daardoor werden extra dwarsverbindingen om de 250 meter in plaats van om de 500 meter werden aangebracht evenals extra brandwerende voorzieningen en communicatie- en detectiemiddelen. Dan volgt de offerte en investering. Minder boorvolume 222.547 m3. Brandgang wandbeton ontbreekt. Brandgang vloerbeton ontbreekt. De gehele brandgang ontbreekt! Mr. Cees Freeke stelt: ’De driedelige Liefkenshoektunnel is veel veiliger. Afstand tussen de nooduitgangen 50 meter, terwijl dit bij de Westerscheldetunnel 250 meter is. Via aparte kanalen wordt de Liefkenshoektunnel geventileerd; in de Westerscheldetunnel wordt de vuile lucht slechts vermengd’. Vanaf Markiezaat loopt de kortste route (én de veiligste!) naar Terneuzen niet via de A58, maar via R2, E34 en N62!