Geen daden, maar loting
Zondag 21 februari 2016, Eric Gudde noemt de supporters van Feyenoord klanten. En wat zegt men over klanten; inderdaad, de klant is koning. Je zou toch denken dat een man als Gudde weet wat een klant voor een bedrijf betekent. Maar naast euro’s ziet Meneer Gudde helaas niets.
Vrijdag 18 maart 2016, de loting voor de finalekaarten voor seizoenskaarthouders. Een vriend van me, mijn oude trainer en de man die al 33 jaar een "klant" is van SC Feyenoord, krijgt geen kaart. Overal om hem heen berichten van jongetjes die net een jaar of een paar jaar gaan met wel een kaart. Dood- en doodziek is die.
33 jaar, dames en heren, een seizoenskaart van Feyenoord.In die jaren is Feyenoord 3 (!) keer kampioen geworden, heeft men 6 keer de KNVB-beker gewonnen, 1 keer de Uefa Cup en 1 keer de Johan Cruijfschaal. Maar in de afgelopen tien jaar werd er 1 prijs gepakt: de KNVB-Beker. In diezelfde tien jaar heeft deze klant Feyenoord maar 2 keer zien winnen van de aartsrivaal Ajax. De wedstrijd werd gelukkig maar 26 keer gespeeld.
Zulke klanten moet je koesteren Meneer Gudde. Hoe vaak uw club zo een klant ook teleurgesteld heeft, hoe vaak uw club hem ook pijn heeft gedaan. Hij bleef komen. Maar de pijn die u nu veroorzaakt heeft, is blijvend. U bent een klant verloren, een hele trouwe klant.
‘Geen woorden, maar daden’, ‘Vizier op de toekomst; respect voor het verleden’, zomaar twee zinnen uit de visie die u geformuleerd heeft voor SC Feyenoord. Heb dan ook respect voor supporters die in het verleden bij de club kwamen. Die meerdere ups en downs hebben meegemaakt. Gun juist deze supporters een finale.
Een loting is niet eerlijk, een loting is geen goede daad. Klanten kun je lokken, supporters niet. Klanten kun je verliezen, supporters niet. Maar u bent bezig met het verliezen van uw supporters. Dit zijn geen daden, maar een loting. Misschien zelfs wel een loterij. Maar op deze manier zult u nooit de winnaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
De Klant