PASSIE

Fons Nijpels 8 feb 2016

Bij Jinek zaten een paar acteurs, die straks de hoofdrollen gaan spelen in het jaarlijkse tv-spektakel ‘The Passion’. Waarom dat niet gewoon ‘De Passie’ kan heten is me sowieso al een raadsel; taal-uitverkopers zijn dus zelfs al bij de Evangelische Omroep te vinden, maar dit terzijde. En ook op andere plaatsen in de media hoorde ik nu al praten over de a.s. show, terwijl het nog ruim 7 weken duurt voordat een en ander avondvullend op de buis verschijnt.

Wat mij ergert is dat blijkbaar iedereen zich voor het karretje van de EO laat spannen en opzichtig voorbij gaat aan de ware aard van dit jaarlijkse spektakel. En die is niet meer of minder dan een gigantisch propagandaslag voor het Christendom. Daar kan Noord-Korea nog een punt aan zuigen! Nou kan ik dat de EO niet kwalijk nemen, want die is daar voor opgericht, maar de schaal waarop dit gebeurt en de overdaad aan communicatie-middelen die worden ingezet zijn werkelijk ongelooflijk en irritant. Geen middel wordt geschuwd als effectbejag om de kijkers te bewerken in de gewenste richting. En blijkbaar mag het wat kosten ook, waarbij de rekening bij de belastingbetaler wordt neergelegd. Waarom hoor ik Sander Dekkers hier nooit over als een voorbeeld van een programma dat vanwege het propagandistische karakter typisch bij de commercielen thuishoort? Dit is niet meer of minder dan ongrondwettelijke subsidiering van een religie. Stel je eens voor wat voor rel er zou ontstaan als iets dergelijks met publieke middelen voor de Islam zou worden georganiseerd!

Bij Jinek werd duidelijk dat de hoofdrolspelers in meerderheid ongelovigen zijn, die het dus blijkbaar alleen te doen is om de goedbetaalde schnabbel. Om nog maar niet te spreken over de Jezus hoofdrol door Martijn Visscher, die eerder de rol van drankorgel Andre Hazes speelde. Dat is bijna godslasterlijk! Ze zullen trouwens vanwege zijn overgewicht nog een behoorlijk karwei hebben om hem aan het kruis te hijsen. En ook hij kwam er publiekelijk rond voor uit kwam totaal ongelovig te zijn.

Kijk zo werkt nu doorgewinterde propaganda: vroeg beginnen, geen middel schuwen, en maar doorgaan. En de jeugd krijgt weer oude wijn in nieuwe zakken gepresenteerd.