Digitale demonen

Ratfish 5 feb 2016

Onlangs kreeg ik een e-mail, dat ik mij kan inschrijven voor de berichtendienst ‘Mijn Overheid’, waarop alle berichten van de overheid zouden worden verzameld. Hoera! Ik dacht gelijk aan het spotje: ‘Heeft u een vraag aan de rijksoverheid, surf dan naar www.rijksoverheid.nl‘. Nooit op geweest trouwens, terwijl ik ze regelmatig nodig heb daar bij de overheid. Om een nieuw wachtwoord voor Digid – weer een andere website, op te vragen, zodat ik kan inloggen bij mijn zorgverzekeraar – u raadt het al – weer een andere website met inlogperikelen.

Het doet mij denken aan de lange rijen bij het postkantoor vroeger. Met het verschil dat je toen moest wachten op een baliemedewerker die een goed salaris kreeg, met vakantiedagen en pensioen in het vooruitzicht, en op Vieze Mannen die giro-enveloppen nodig hadden om dicht te likken. Anno 2016 bestaat de samenleving grotendeels uit zzp’ers als ik, die niet alleen volledig hun eigen broek ophouden, maar ook nog eens als administratief medewerker van verschillende overheidsdiensten en de zorgverzekeraar fungeren. Klantenservice krijg je pas als je iets naars over ze twittert.

Ik ben opgegroeid in de high trust-society van het laat-twintigste eeuwse Nederland. Lees: ik vertrouw de samenleving. Nog steeds. Maar. En nu komt het. Mijn mailprovider had onlangs last van een DDOS-aanval. Dat kon ik afleiden uit de foutmelding van Hotmail, die verwees naar het IP-adres van mijn provider, en die associeerde met mijn domeinnaam. Microsoft blokkeerde doodleuk mijn bedrijfsmailadres omdat die gebruik maakt van Hotmail.

Maar Microsoft stuurt de foutmelding niet naar de bron van de ellende, maar naar hun klant, naar mij dus. Op de vraag of Microsoft dit soort mailtjes alstublieft naar de besmette provider wil sturen, kreeg ik het Orwelliaanse antwoord: ‘Please comply to our technical standards’. Met andere woorden: wanneer u doet wat wij zeggen, mag u onze diensten gebruiken. De provider zwijgt intussen in alle computertalen; mail je ze, dan krijg je een foutmelding. In hoofdletters.