Racend benieuwd!

Alfons de Wert 13 jan 2016

Het Formule-1 seizoen begint pas over 2 maanden, maar bij vele liefhebbers begint het alweer te kriebelen. Ze kunnen nauwelijks wachten op de presentaties van de glimmende bolides en kleurrijk uitgedoste coureurs, de testen in februari en de eerste race in Australië.

Toch denk ik, dat vele F1-liefhebbers 2016 het liefst zouden overslaan, want 2017 wordt weer zo’n jaar van grote veranderingen: meer vermogen, meer herrie, bredere auto’s, bredere banden, langere neus, lagere en schuine achtervleugels, hogere diffusers, etc. De ‘lap’tijden vliegen dan naar verwachting met minimaal 3 seconden per rondje omlaag en dat zien de meeste kijkers het liefst. Bloedverziekend hard moet het gaan, liefst met zoveel mogelijk spektakel.

Wil je weten hoe dat er ongeveer uit gaat zien, surf dan naar www.formula1.com, klik op “Latest” en op “Future vision – the F1 car, 2017 style” en je kunt je verlustigen op een breedvoerige uitleg met illustraties.

Maar goed, seizoen 2016 staat eerst voor de deur. Veranderingen? Ja! Meer geluid! En misschien zorgen ‘geblazen diffusers’ alvast voor wat snelheidswinst. Pirelli introduceert een extra superzachte band, waarmee computerspecialisten agressievere taktieken kunnen bedenken. Weliswaar gaat dat gepaard met een ingewikkeld bandenprotocol voor het inleveren van gebruikte banden, maar daar zullen de kijkers vermoedelijk niet zo veel van mee krijgen.

In frebruari starten de testen in Spanje. Dan zal ook het nieuwe Haas-team erbij zijn met Romain Grosjean en Esteban Gutierrez achter het stuur. Voortaan dus 22 bolides aan de startlijn! Haas combineert een Dalara chassis met Ferrari technology en concurreert daardoor direkt met Torro Rosso coureurs Max Verstappen en Carlos Sainz die dit seizoen ook met Ferrari-motoren gaan racen. Nestelen zij zich daarmee weer in de middenmoot of zetten ze een stapje richting de subtop? Kunnen beide teams de druk van de hogere verwachtingen wel aan? En wat gaat Renault doen? Ze namen het Lotus-team over en verschijnen dus voortaan onder eigen merknaam op de grid. Moet je als fabrikant na een moeilijk 2015-seizoen toch grote ballen hebben, nietwaar? Ferrari gaat dit jaar waarschijnlijk weer een tandje harder. Gaat Mercedes onder die druk bezwijken? Of kunnen zij genoeg vinden om de concurrentie van zich af te houden?

Op 20 maart gaan de rode lichten voor het eerst uit in Melbourne en scheurt het hele veld weer richting de eerste bocht. Ik ben racend benieuwd!