Om te onthouden!

Wie had dat gedacht, dat het openbaarvervoer het studenten nog moeilijker kon maken.

Vorig jaar heb ik mijn studentreisproduct stop gezet via het internet. Allemaal leuk en wel, voor een moment dacht ik dat ik er vanaf was. Klaar, allemaal geregeld. Tot vriendlief mij meldde dat ik mijn abbonnement ook bij de automaat eraf moest halen. Wat? Dubbel werk? Maar oké, zo gezegd zo gedaan.

Voor mij heeft het dus geen probleem opgeleverd. Echter, voor mijn vriend wel. Wegens het ontbreken van een duidelijke verwijzing naar de automaat waar je het abonnement dus ook stop moet zetten, heeft hij ondertussen al twee boetes op de deurmat gekregen. Geen boetes welke je ‘even’ betaald. Nee, echt hoge boetes. En waarom? Omdat de NS er vanuit gaat dat iedereen weet dat je je studentreisproduct dus ook bij de automaat moet stop zetten? Mocht je dit dus niet doen dan kan je de NS niet aansprakelijk stellen voor nalatigheid. Prima, flink balen en dan toch maar die ene boete betalen. Ben je er dan vanaf? Nee.

Ondanks dat je denkt dat je de boete hebt betaald is het zo dat de NS dan niet automatisch je abonnement op je OV kaart stop zet. Nee, in plaats daarvan laten ze hetzelfde nog een keertje gebeuren en kan je boete nummer twee verwachten op de deurmat! Wat een feest. En nog steeds is de NS nergens fout.

Om een lang verhaal kort te maken, om jullie te beschermen voor mijn bon frustratie bij deze de conclusie. Alsjeblieft, ga vijf keer langs die automaat, elke ochtend als het je uit komt en haal dat abonnement van je OV kaart af. Voor je het weet komt de postbode met een mooie boete aanlopen.