Een suikerzoet bestaan
Soms lees ik het nieuws op internet alsof alles een misplaatste grap is. Alsof ik droom met mijn iPad in mijn handen. Liggend op mij kussen, te wachten op de realiteit. De realiteit is dan ook, dat De Alliantie Stop Kindermarketing de nieuwe leden van K3 heeft opgeroepen om te stoppen met kinderen te "verleiden" ongezond te eten. Ik ben opgegroeid met K3, met de nummers als “Alle kleuren”, “Teleromeo” en “Heyah Mama”. Toen ik klein was, waren er al K3 koekjes en natuurlijk Kabouter Plop koekjes. Ik kan je eerlijk zeggen, ik ben er niet slechter op geworden. Ik puil niet uit van alle zoetigheden.
Wat ik nu niet begrijp, is dat de media schrijven dat dit gericht is aan Klaasje, Marthe en Hanne. Even voor alle duidelijkheid, de nieuwe k3 is nog kort bezig en krijgt gelijk een hoop kritiek waar ze totaal niets mee kunnen. De nieuwe k3 is altijd nog afhankelijk van studio 100. Studio 100 regelt de reclame, de kleding, de jurkjes e.d. Wat ik er ook nog bij moet vertellen, is dat ik in het nieuwe album nog geen liedjes zoetigheden heb gevonden. Er is wel een liedje “Lila liedjesland” waar de oude k3 ooit een liedje zong over “lilly lally lollypopland”.
Maar zowel de oude als de nieuwe k3 worden in het K3 concept gestopt. En studio 100 profiteert van het marketingconcept. Maar zijn we er dan met zijn allen zelf bij? De ouders kopen misschien teveel zoetigheden voor hun kinderen, maar ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de ouders, en niet bij studio 100 of K3? En hoeveel koekjes en chips van K3 ligt er nu eigenlijk in de supermarkt? Ik denk dat het aandeel helemaal niet zo groot is. Want als de K3 koekjes verdwijnen, kan men nog kiezen voor Dorakoekjes, Lange vingers, Smoeltjes e.d. Of wat dacht je van het eigen merk? Het hoeven ook niet per se koekjes voor kinderen te zijn, kinderen eten al snel met volwassenen koeken mee bij de koffie.
Ik denk het compleet zinloos is om de meisjes van K3 de verantwoordelijkheid te geven over het boodschapgedrag van de ouders. Ik denk dat de meisjes dit nergens aan verdiend hebben, ze doen het al zo goed. Ik hoop dat Marthe, Hanne en Klaasje toch nog een suikerzoet leven tegemoet gaan, waarin ze zonder zorgen kunnen zingen over 10.000 luchtballonnen.