Roger van Boxtel is een topman
Om het fileprobleem op te lossen, werd ons al jarengeleden gevraagd om op gespreide tijden te gaan werken. Het gevolg is dat mensen nu voor dag en dauw opstaan en al dik voor zevenen achter hun bureau zitten – het gapen begint al vroeg in de middag.
Daarnaast hebben velen ervoor gekozen in het vervolg maar de trein te nemen – ook beter voor het milieu – die een file op zich lijkt te zijn, getuige het gedrang op stations en in de trein opzoek naar een zitplaats.
Vele vertragingen en herfstbladeren later – om maar niet te spreken van een enkel sneeuwbuitje – verzoekt Roger van Boxtel, NS-topman, scholen om op gespreide tijden les te gaan geven ‘anders kunnen we een ieder geen zitplaats in de trein garanderen’.
Wacht even… die zitplaats was in tegenstelling tot de vele vertragingen toch al geen garantie, mijnheer van Boxtel!
Als reden geeft Van Boxtel aan dat ‘vele oude treinen begin 2016 uit de dienstregeling gehaald worden terwijl de nieuwe pas eind van dat jaar zullen worden geleverd’. Dit lijkt op het verhaal van ‘de oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt’.
Mijnheer van Boxtel, inkopen is voor een groot gedeelte plannen; dat moet u toch weten als topman van de NS die dagelijks met plannen te maken heeft. En zeker als voormalig topman van ziektekostenverzekeraar Menzis. Reclamespotjes wezen ons op het maatwerk dat u bood in de zorg en dat u zelfs ervoor kon zorgen dat je als klant van Menzis eerder aan de (medische) beurt zou komen. Duizenden euro’s werden gespendeerd aan advertenties om ons als klant te lokken in plaats van dat u de premie verlaagde.
Wat gaat u nu doen om klanten – mogelijk zitten daar veel van uw oude Menzis-klanten tussen – in uw trein te lokken? Het aanbieden van minder zitplaatsen lijkt mij geen goede reclamecampagne, maar is wel gratis. Echter, ‘reisstress’ zal Menzis veel geld aan ziektekostenvergoeding gaan kosten. (Maar ja, daar werkt u niet meer.)
Ik denk dat u wederom een ontmoeting met VARA-Kassa tegemoet kunt zien. Dit keer niet om te verdedigen dat een vergoeding niet wordt toegekend aan een klant om medische, verzekeringstechnische redenen, maar om een of ander flauwekulverhaal op te hangen over het beleid van de NS. Of het over ziektekosten of vervoer gaat doet niet ter zake; je bent een topman of niet, met een groot democratisch D66-hart.