Kun je rekenen? Reken er niet op!
Als je dacht dat één plus één bij elkaar twee is, dan heb je het mis. De rekentoets die het niveau van leerlingen op middelbare scholen moet verbeteren wordt weer op de lange baan geschoven.
Enige tijd terug was ik zelfs op het MBO de klos met een rekentoets. Op een speciale middag naar een andere locatie waar je dan achter een computer kroop om wat sommetjes te maken. In eerste instantie denk je: ‘Dat is een makkie!’. Net na het uitspreken van die gedachte, gaat het mis. Geen tafels van vijf of een ouderwetse staartdeling meer. Nee, tegenwoordig moet je uitrekenen op wat voor dag 1 april 2014 viel. Gelukkig krijg je als extra informatie dat 13 februari op een vrijdag viel en dat 2004 een schrikkeljaar was. Na 6 seconden besef ik mij dat dit blijkbaar een serieuze vraag is in het kader van mijn toekomst en ga ik aan de slag. Na ongeveer 4 minuten neem ik mij voor na schooltijd een kaarsje op te steken in de hoop dat ik het juiste antwoord heb gegokt die middag…
Op de middelbare school gaat het er niet veel anders aan toe. Vreemde vragen volgen elkaar op. Gezien het vele vreemde gedrag in de huidige maatschappij moet ik bekennen dat dit een goede voorbereiding voor de leerling is richting volwassenheid.
Na het maken van een rekentoets, worden leerlingen afgerekend op de resultaten. Als het resultaat onvoldoende is, trekt men de conclusie dat het kind niet slim genoeg is op het gebied van rekenen. De grootste denkfout zit hem misschien wel daar in. Ooit gedacht dat leerlingen met een onvoldoende voor de rekentoets juist de slimste zijn. Zij compenseren hun eventuele tekortkomingen. Waar ik ging rekenen op wat voor dag 1 april 2014 viel, keken zij rechtsonder op de computer naar de datum instellingen. Zet de tijd even terug en de juiste dag komt naar voren. Dan denk je dat je kunt rekenen. Nou ik heb nieuws, reken er maar niet op!