Ik en m’n selfiestick
De zomervakantie zit er weer op. De afgelopen weken hebben we volop avonturen beleefd. Traditioneel gaan we die de komende verjaardagsfeestjes weer breed uitgemeten. Tot vervelens toe. Uiteraard geïllustreerd met de nodige vakantiefoto’s.
Er was een tijd dat het altijd spannend was of de foto’s goed waren gelukt. Omdat de ontwikkelservice overuren draaide, duurde het een paar werkdagen voor je dat wist. Maar niemand gebruikt tegenwoordig nog een Agfa-fotorolletje, want we zijn digitaal gegaan. Al snel werd de selfie uitgevonden. En sinds kort is er, je kunt het niet missen, de selfiestick. Ik zal er niet omheen draaien: ik had er meteen een hekel aan.
Ik geef toe, het zal vast een hele uitkomst zijn, zo’n stick. Ik heb het zelf gezien op vakantie. Voor alle meisjes die in de branding gaan liggen (alsof ze zijn aangespoeld) in de hoop om ontdekt te worden als text top model. Hun telefoon wordt nooit meer nat! En voor mannen die met opgezwollen borst staan te poseren. Alsof ze in Men’s health komen. Zij hoeven hun adem minder lang in te houden voor ze er glunderend op staan. Scheelt weer een paar reanimaties per jaar.
‘Zie mij shinen’, zie je ze denken. ‘Ik ben uniek! Ik ben de eerste die poseert voor de Eiffeltoren, de Spaanse trappen, op het voorsteven van de boot, voor de vul-maar-in. Ik ben het middelpunt van het universum en ik gun het iedereen om mij te zien’. In een ‘Keep calm’ T-shirt, met unieke tribal tattoo of Yolo-print staan ze klaar om een performance te geven.
Als je nu denkt dat selfiestickers nooit serieus zijn, moet ik dat beeld corrigeren. Zij hebben ook hun dilemma’s, hoor. Die gaan best diep. Je leest het van de selfiesticker af: kan ik niet beter alleen op reis gaan.? Dan krijgt die hinderlijke reisgenoot tenminste geen aandacht. Nodig voor mijn kiekjes is ’ie toch niet. Aan de andere kant, vrienden verhogen je status. Want een foto met allemaal shiny happy people met cocktail in de hand is wel héél bijzonder. Dat geeft nog meer likes, volgers en retweets. Dilemma dilemma.
De verkopers van de selfiesticks voor de toeristische attracties zal het ondertussen een rotzorg zijn. Zij moeten gewoon hun centen verdienen. Zij weten, ook deze hype is eindig. Volgend jaar verkopen ze weer een nieuwe gadget. En ze weten dat ze ook dan van omzet verzekerd zijn. Daarvoor zijn wij selfiecentered genoeg.