De slachtoffering van Mansveld
Mansveld wordt, of is bij het lezen van deze column, zeer waarschijnlijk geslachtofferd vanwege het Fyra-debacle. Het werkelijke onderliggende probleem is, mijns inziens, de zogenaamde privatisering zonder echte concurrentie, want op ieder traject is maar één (!) aanbieder. Hierbij is de overheid op afstand van de organisatie geplaatst (dus géén directe invloed, enkel periodiek overleg) maar is de Nederlandse staat nog wel de grootste aandeelhouder.
Resumerend betaalt de overheid dus wel; bepaalt zij niet, maar moet middels in dit geval de staatssecretaris wel verantwoording afleggen aan de Tweede Kamer over iets waar zij geen directe zeggenschap over heeft.
Als klap op de vuurpeil zijn bij de privatisering de spoorwegen (ProRail) gescheiden van de hierop vervoerende diensten (o.a. NS), waardoor tot op de dag van vandaag veel miscommunicatie en vingerwijzen ontstaat met als gevolg vertraging en terechte ergernis bij reizigers.
Het is mij dus wat te gemakkelijk om hier de zwarte piet volledig naar Mansveld toe te spelen. Dit is politiek voor Rutte wel de beste optie; zie hier het resultaat. De media tuinen er met boter en suiker in!