de perceptie van ideaal
Op school krijg ik alleen maar over vluchtelingen te horen over hoe duur het gaat worden, dat ze alleen komen voor geld en dat het alleen de rijken zijn. Het is ook maar een perceptie van wat je belangrijk vind. Terwijl we daarnaar kijken vergeten we de rest van de wereld. Waarin winkeliers bedelaars zijn die staat te wachten met een uithangbord van actie prijzen. Waarbij Nederlander blind vlocht en een gemiddelde vrouw 30 kilo kleding koopt. Die gemiddeld 11000 kilometer aflegt. Mooi in een fabriek gemaakt word waar kinderen van 8 tot 14 minimaal 50 uur per dag aan het werk zijn. Mijn perceptie van toen ik 8 jaar oud werd was dat ik erachter kwam dat sinterklaas leugen was. Waarbij daar nu al 2 jaar een discussies over bezig is. Dan zit ik in de tram zit en er een Surinaamse vrouw in mijn zicht zit met haar primarkttasje helemaal vol van zichtzelf. Op het moment dat ze word aangestoten. Waarop woorden er uit vliegen. Ze zou zich moeten schamen richting die protesten. Want de kinderen die haar kleren moesten maken zijn ook als economische slaven geboren. En in hun perceptie is dat ze vanaf de fabriek niks waard zijn dat ze voor een H&M stofjes moet gaan maken en hopen dat als ze ouder zijn nog steeds aan een baan kunnen komen. Waarbij H&M zegt vrij weinig aan te kunnen doen het niet te controleren is. Met de mooie woorden dat ze er iets aan proberen te doen met een paar hele dure sites voor eigen imago. Terwijl wol, nylon en hemp uit Nederland kinderarbeidsvrij. Waarbij er akkergrond voor de afrikanen vrij blijft. In Nederland momenteel 1,28 miljoen werklozen zijn en die moeten nu allemaal verplicht vrijwilligerswerk gaan doen waarvoor ze niks extra’s krijgen. En moeten hopen op een baan. Waarbij bedrijven concurrentie kunnen krijgen uit die hoek. Met dat al die werklozen kunnen hele kleding steden bouwen zonder oneerlijk concurrentie. Maar bedrijven zoals H&M, C&A, primarkt, jack en jons enzovoort onderdrukken liever kleine kinderen. En onze shoplustigheid geeft ze de ruimte. En geeft ze meer en meer vermogen.