Beschaving

Han Maas 1 okt 2015

Is het westen beschaafd, beschaafder dan de rest van de wereld, bijvoorbeeld Syrië?
Je zou het denken anders hadden niet zoveel vluchtelingen de intentie om naar ons toe te komen; in gammele bootjes ‘verhuurd’ door criminelen – bestaan er gradaties van beschaving?

Meten wij die beschaving slechts af aan de vrijheid van godsdienst zoals we deze al jaren kennen? Immers, protestant, gereformeerd, rooms-katholiek… alles gaat wel samen in de zin dat we op grond van verschil in geloof elkaar tenminste niet de hersens inslaan. We leven in een seculier land. Godzijdank! Een vervelende speldenprik van een godsdienstige partij in de Tweede Kamer daargelaten.

Protesten tegen asielzoekerscentra worden, hoe je het wendt of keert, veelal betiteld als discriminerend. En gelijk worden deze protesten vereenzelvigd met de opvatting van Geert Wilders. Aan de andere kant wordt er met vluchtelingen ‘geknuffeld’ – om maar eens een uitdrukking van Wilders te gebruiken – zoals in de tv-uitzending van Paul de Leeuw afgelopen zondag. Willeke Alberti zong lieflijker dan ooit ‘Samenzijn’ dat direct werd vertaald; de tranen sprongen in de ogen van vreemdelingen… Paul de Leeuw had (natuurlijk) een vraag of homofilie geaccepteerd wordt. Tevens een reactie van een moslim die tegenover een synagoge woonde en iedere dag de joden groette; ‘antisemitisme kennen we niet’.

Toch gaan er nu stemmen op om vluchtelingen op grond van geloofsovertuiging te gaan scheiden. Vechtpartijen zijn nu al in asielzoekerscentra uitgebroken – hoe moet het dan binnen onze eigen samenleving? Gaan we een hek om Spakenburg bouwen uit angst voor assimilatie en integratie?

Gisteravond bij ‘Pauw’ een bewering van een jonge Syrische vrouw die zei dat veel alleenstaande mannen onder de Syrische vluchtelingen crimineel zouden zijn. Ze noemde een hoog percentage dat door allesweter Peter R. de Vries werd betwijfeld omdat de vrouw geen bewijs voor haar bewering had. Peter houdt niet van vrijheid van meningsuiting als er een antwoord komt op een door hem niet gestelde vraag.

Gaat het in dit menselijke drama om feiten, aannames, een mix van beide of moeten we afwachten wat de toekomst zal uitwijzen?
Hoe complex en uitzichtloos het probleem ook is, het welzijn van mensen moet altijd voorop staan. Het is echter een utopie om te veronderstellen dat ‘west en oost’ samen zullen gaan. Hier is de beschaving niet aan toe zolang deze niet een absolute definitie krijgt.