Gekwetst

Soms word je direct gekwetst, in je gezicht. ”Wat een lelijke broek draag jij.” En soms word je indirect gekwetst. ”Zestig doden in Mekka, karma is a bitch.” Welke zou meer pijn doen, denk je? Die broek, die kan je wel vervangen, maar op het moment dat je persoonlijke identiteit gekwetst en beledigd wordt, sta je machteloos. Die mening, daar ging het me niet op. Mensen mogen denken en zeggen wat ze willen. Tot op een zekere hoogte, uiteraard. Enfin, de persoon in kwestie was lerares Nederlands. Ik ben lerares Nederlands in opleiding. Ik ben een leerling. Ik ben ook een moslima. Je kan wel begrijpen dat deze kwestie me aan het hart ging. Het eerste waar ik aan dacht, waren haar leerlingen. Met name haar islamitische leerlingen. Hoe zouden zij zich voelen? Ik heb gekozen voor het docentschap met een reden, namelijk een gelijke behandeling voor iedereen. Echt iedereen. Ik was niet eens haar leerling, maar ik voelde me ongelijk behandeld. Wat als de opa van een van haar leerlingen bij het tragische ongeluk betrokken was? Hoe zou ze deze uitspraak dan goedpraten? En de niet-islamitische leerlingen, hoe groot was de kans dat zij zulke uitspraken zouden overnemen. We weten allemaal hoe beïnvloedbaar pubers zijn. Als docent(e) wordt er flink bij je ingehamerd om voorzichtig te zijn met foto’s en uitspraken op sociale media. Leerlingen zijn erg nieuwsgierig naar welke persoonlijkheid er achter hun docent schuilt. Ik ben nog maar achttien, ik weet als geen ander hoe makkelijk het is om op die verdomde enterknop te drukken. Toch vraag ik nadrukkelijk aan iedereen die ook maar voor een seconde in contact komt met jongeren, even drie seconde na te denken over hoe dit iemands denken kan beïnvloeden. Wat je ook zegt, wat je ook denkt, laat het genuanceerd zijn. Laat leerlingen zelf onderzoeken of ze het met je eens willen zijn, of niet. Deze column is in geen enkel opzicht een aanval naar de desbetreffende persoon, enkel een advies naar iedereen die dat wil volgen. Zoals ik zei, ik ben zelf leerling, moslima en docente Nederlands in opleiding. Op alledrie deze fronten ben ik beledigd, geschrokken maar bovenal gekwetst. Dat is wat ik jullie mee wil geven, dat ook een van úw leerlingen zich gekwetst kan voelen.