Babyboomers verkrachten Facebook

hetvuurvandewolf 11 aug 2015

Weet je nog? Een goede zeven jaar geleden was Facebook echt geweldig. Een aanvulling op ons treurige online leven. Facebook was het medium waar mijn generatie altijd naar op zoek was geweest. Nooit meer MB-zware fotomails sturen, of tegen collega’s opscheppen over je curry. Laat staan het schaamteloos informeren naar dat leuke vriendinnetje van je overbuurvrouw. Alles werd opgelost door dat ene concept. Moeiteloos kon mijn generatie vrienden en vage kennissen op de voet volgen. Hilarische video’s en afbeeldingen werden gedeeld en een feest plannen was nog nooit zo eenvoudig geweest. Een paar jaar daarna stapten ook de jongere generatie over op Facebook, toen Hyves op klaarlichte dag bruut werd verkracht door de Telegraaf. Ook deze generatie kon moeiteloos los gaan met hun drie-weken-Ibiza filters en ‘waar is mijn vriendje’-GPS. Het was een grote Happy News Show. Maar toen kwamen de baby-boomers. Uit alle grachtenpanden en vanaf hun dure bootjes kwam de probleemgeneratie van weleer de boel weer eens verpesten. Jarenlang hadden ze onze online lifestyle ondergepist met dooddoeners als: "ik ga toch niet delen dat ik op de WC zit". Maar nadat Omroep Max een item over de waarde van Facebook had uitgezonden, roken de babyboomers geld. Van de een op de andere dag zag je het eens zo wonderlijke landschap van Facebook veranderen. Ineens ontving je vriendschapsverzoeken van ouders, ooms en tantes en die enge buurman die altijd de bal lek stak. Als je familiair gebonden babyboomers vijf keer een uitlegsessie had geweigerd, ging deze zelf op onderzoek uit. Met de instructie van de Libelle in de hand werd een profiel aangemaakt. Babyboomers houden trouwens een smartphone vast zoals wij dingen vastpakken die we vinden op straat en geen idee hebben wat het is. Loerend over die leesbril wordt met een half-gestrekte arm een account aangemaakt voor het babyboom-echtpaar: "Henk&Gonny Vermeulen vindt dit leuk". Maar erger nog, iets openbaar delen wat eigenlijk in een privébericht had moeten staan. Als Hanneke op de tijdlijn van haar man zegt dat ze vanavond ‘zuurkool maakt en dat hij daarna ook iets lekkers krijgt’ *knipoog-emoticon* – dan kun je mij echt opvegen. Misschien kunnen we concluderen dat de babyboomers het gewoon niet begrijpen. En we moeten ze ook niet willen opvoeden zoals ze bij ons hebben geprobeerd. Het is tijd om onszelf te verplaatsen naar een babyboom-loos medium. En snel ook, want over een paar jaar komen ze Instagram en Pinterest ook verpesten.