‘OUD’ maar niet ‘Overbodig’. voor Laatbloeiers
Op dinsdag 16 juni ’15 las ik een pakkend artikel in Metro getiteld
‘GEEN GELD VOOR JE STUDIE? BEDEL ONLINE’
Robert Haafs beschreef in voornoemd ‘Metrobericht’ een crowdfunding actie om zijn studie in de KU Leuven te betalen.
Robert is 30+ en valt, zoals velen ‘buiten de boot van de vele jeugdregelingen’ iets met je talent te doen. Het voorbeeld van Robert Haafs spreekt mij ten diepste aan.
Zelf ben ik een extreme laatbloeier, ik kreeg pas na mijn 17e jaar de mogelijkheid, om, via lidmaatschap van een plaatselijk Fanfare orkest, (‘t Stedelike Muziekkorps Harlingen) het ‘notenlezen’ mij eigen te maken, op m’n 25e jaar haalde ik het Avondmavo diploma en in 1976 ging ik, na wat theorielessen bij dirigent Sierd de Boer, naar de Muziek-Pedagogische Academie Leeuwarden.In 1978 m’n theorie en solfège gehaald.
Na mijn 30e had zangles, in een paar jaar daarna zong in ‘t Koor van het Concertgebouw orkest, met Nicolaus Harnoncourt op tournee naar Italë met de Matthäus Passion…
Op mijn 50+ Staatsexamen heb ik Zang gedaan….
Ook probeerde ik op de universiteit (Utrecht) Muziekwetenschap te studeren, wat mij om de zelfde reden niet lukte als bij Robert Haafs…
=== Opera IL RE Lear===
Inmiddels ben ik -als bewonderaar van Giuseppe Verdi (*1813-†1901) begonnen aan de compositie van een opera, waarmee Verdi al sinds 1840 tot na 1880 mee zinspeelde.
Aan het Libretto van ‘Re Lear’is door Verdi en twee librettisten zo’n 15 jaar in fazen gewerkt. Omdat Verdi zijn compositie Re Lear nooit wilde bewaren, heb ik, afgaande op de stijl van zijn opera’s (Macbeth, Simon Boccanegra, IL Trovatore) volledig nieuwe muziek gecomponeerd.
Deze noten ben ik nu aan het uitwerken. In een Piano/zang uittreksel en de orkestratie.
Met dit werk wil ik aantonen, dat een ‘conservatoriumdiploma op jonge leeftijd’ niet altijd de enige garantie is voor ‘jong-bloeiend talent’ op ‘t gebied van ‘directie’ en ‘compositie’….
Trouwens, Johann- Sebastian Bach had ook geen diploma’s…. en Verdi leerde het componeren door Maestro Lavigna en ook autodidactisch…..
en dat ‘laatbloeiers’ zoals Robert Haafs en velen met hem meer ‘coulance’ verdienen als het gaat om studie-toelagen voor Universiteiten en andere Hogeschool instituten….
Initiatieven op het gebied van cultuur en podiumkunsten zijn -zeker in deze tijd- de crowdfunding waard, net als de studie voor laatbloeiers…..
Harlingen,
Loek van der Heide