(Op)voeding van de klas?
Als je op een vast moment met de trein reist, merk je na verloop van tijd dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt. Het Veolia-boemeltje dat op de Heuvellandlijn in Zuid-Limburg rijdt, maakt die herkenning nog gemakkelijker: de trein is zo kort dat je elkaar bijna niet kunt ontlopen.
Sinds ik vanaf februari voor de klas sta in Heerlen en daar met de trein naartoe reis, vallen bepaalde reizigers mij gewoon op. Bij het eerstvolgende station na mijn opstap in Maastricht, stappen geregeld een vader en zoon in. Laten we zeggen dat ze respectievelijk een jaar of veertig en acht à negen jaar jong zijn. Ze vallen me – mede door de gekleurde rugzak – op tussen de studenten en andere forensen. De afgelopen maanden heb ik me dan ook al vaak afgevraagd waar de twee naartoe gaan, de jongste waarschijnlijk naar school. Net als ik.
Als docent maatschappijleer, merk ik dat ik mijn leerlingen soms nog niet kan voeden met maatschappelijke anekdotes die mijn lesstof wat meer laten leven. Dat is ook niet zo gek; ik ben pas 23 en sta wat betreft leeftijd nog dicht bij mijn leerlingen van 16. Van echt opvoedkundig advies onthoud ik me meestal dan ook nog wijselijk. Daar zou echter weleens snel verandering in kunnen komen…
Vader en zoon stappen in. Een vluchtige blik door de trein: links, rechts, links, iets beter naar rechts. Is dat een conducteur? Shit ja, het zijn er zelfs twee. “Kom jong, we gaan vandaag met de bus”. Zo snel als de twee binnen staan, zo snel staan ze ook weer buiten. Tien seconden later sluiten de deuren. Even denk ik dat de conducteurs niks hebben gemerkt. Zodra de trein wegrijdt, begeven ze zich echter toch naar het balkon waar vader en zoon zo snel naar binnen en naar buiten flitsten. Samen staren we de twee na. We zien de twee nog net richting busstation lopen. Zwart rijden en nu ook nog te laat op school. Ik ben weer een anekdote rijker.
Als ik morgen op mijn vaste moment weer de trein neem en de conducteurs niet aan boord zijn, kom ik de twee misschien wel weer tegen. Hopelijk lezen ze dan deze column in Metro. Ik zal hem voor ze klaar klaarleggen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Doet slecht voorbeeld ook slecht volgen? Die kans bestaat wel degelijk. Opvoeding wordt op deze manier ècht een taak van school. Dat is het met het tikken van deze column zelfs al beetje het geval…