De klant is koning, maar geen keizer
Vanaf mijn 15e werk ik al. Inmiddels ben ik 20 jaar en 11 bijbanen verder. Door mijn bakken ervaring (en CV-skills) kan ik gerust stellen dat ik een specialist ben op het gebied van klanten. Zo ook bij mijn huidige bijbaan als horecamedewerker bij een zwembad. Hierbij werk ik op 2 vestigingen waar ik het heb getroffen met twee verschillende typen klanten.
Je hebt de ‘oké, u wilt een verse muntthee zonder suiker en hebt een spaarkaart’ – vestiging. Deze Jort Kelders verwachten optimale kwaliteit en service met een glimlach. Deze vestiging is vrij rustig aangezien iedere ouder en kind zijn voorzien van een iPad. Wel maken zij de grootste bombarie als ze ontdekken dat ze gedurende de meivakantie 2 weken zwemles moeten betalen terwijl zij die weken in Zuid-Spanje vertoeven.
Daarnaast heb je de ‘godver ik ben al een half uur nummer 63 aan het schreeuwen, waarom reageer je niet?’ – vestiging. Deze Django Wagners verwachten veel en vettig. Alle klantvriendelijkheid die je in de jaren hebt ontwikkeld is na één inwerkmiddag verdwenen. Je krijgt wekelijks te maken met spierbundels die de hele voorraad Heineken blikjes er doorheen werken en de meest ingewikkelde bestellingen doorgeven. ”Friet Supertje zonder ui, met meer curry dan mayonaise, een tosti ham en een Slush Puppy blauw en rood met een beetje softijs en smurfendip”. Tja wat moet ik ervan zeggen… ”Dat wordt dan €9,45 alstublieft”.