Conducteur de slechte rolmodel.voor reizigers
Ik keur geweld tegen conducteurs af. Maar daar gaat dit column niet over. Dit column gaat over de conducteur die lekker bij de machinist wanneer de passagiers allemaal tegen elkaar staan bij een overvolle trein. De conducteur die niet de rechte rug heeft om 1 minuut langer te wachten. Waardoor je een half uur of uur langer kan wachten. De conducteurs die met ze vieren een boete geven aan een passagier die met de schoenen op de bank zat. Ironisch genoeg zag ik nog geen week later een conducteur in de eerste klas hetzelfde doen.
De conducteur die vertelt dat je niet buiten de vakken mag roken, maar het zelf wel doet. De conducteur die niet of te laat op komen dagen. Waardoor de trein niet rijdt. Als er een storing is en je vindt een conducteur. Dan kan deze je 9 van de 10 keer niet helpen. Klantgerichtheid staat niet altijd even hoog in het vaandel. Waarom kiest men niet voor het rondje om de kerk, terwijl dat dat de betrouwbaarheid zou verbeteren. Nu leidt immers een vertraging op een ander traject later op een vertraging bij een andere trein.
Met de nieuwe bevoegdheden om een station verbod te geven, vraag ik mij af of ik nog wel kritiek mag geven. De bevoegdheden zijn niet erg duidelijk uitgelegd en het zal mijn woord zijn tegen de conducteur. Kritiek wordt overigens altijd afgewimpeld, want het is altijd de schuld van iemand anders. Of de reactie is waarom klaag je bij mij.
Ik heb het hier niet over incidenten en ik reis tussen de tien en vijftien uur per week met de trein. De conducteurs doen veel goed. Het lijkt mij ontzettend moeilijk om met zwartreizigers om te gaan, het toenemende geweld van de passagiers en de weinige invloed die de conducteur hebben op de problemen. Neemt niet weg dat ze wel het gezicht en het aanspreekpunt zijn van de NS en dat het enorm zou helpen als ze die verantwoordelijkheid durven te nemen.