Voor iedereen in het speciaal, bijzonder genoeg!
Terwijl iedereen #Fokdekoning schreeuwt nu het allemaal nog ‘mag’. De FIFA een hoogbejaard (corrupte?) man een flink potje laat spelen. Asielzoekers voor de zoveelste keer moeten verhuizen en Nederland geen belastingparadijs zou zijn. Zitten er op dit moment meer jonggehandicapten in de bijstand door de Participatiewet.
Hoe groot deze groep is, is onbekend. Alleen jongeren die blijvend en volledig arbeidsongeschikt zijn in aanmerking voor de Wajong-uitkering. Andere jonggehandicapten hebben recht op bijstand, mits zij aan de voorwaarden voldoen. Maar wanneer krijg je deze vaak onnodige stempel? Simpel: Dat verschil is zo enorm dat zij vaak het antwoord zelf niet eens weten. Hebben deze mensen een keus, waarom word er zo moeilijk over gedaan of kiezen zij juist voor de makkelijkste weg? Deze mensen krijgen vaak niet eens de kans om naar school te gaan en vrijwilligerswerk blijkt toch lastiger op papier te zijn als gedacht. Als je het mij vraagt is het hele systeem wat recht zou moeten zijn behoorlijk krom.
De stempel ”blijvend en volledig arbeidsongeschikt” klopt naar mijn idee ook niet. Deze mensen, jongeren verdienen ook een kans. Voor de ‘normale’ Nederlandse jongeren is het al lastig om in deze tijd naar school toe te mogen en te kunnen werken laat staan voor ‘bijzondere’ mensen. De term ‘passend onderwijs’ sluit nog niet op het werkwoord passend aan. Scholen laten het afweten en verzekeringen voor vrijwilligerswerk zijn ook knap lastig.
Waarom is het nou zo verdomd lastig om ook een speciaal potje voor bijzondere mensen toe te reiken aan bijzondere mensen die het meer dan verdienen? ”ADHD” of het nu wel of niet bestaat, dit word erkend. Dyslexie word volop onderzoek voor gedaan en word erkend, autisme bestaat in allerlei bijzonderheden en word erkend. Mensen met een Niet-aangeboren hersenletsel staan op de tocht. Want wat is dat? Het is niet zichtbaar en wat het precies inhoud is voor iedereen in het speciaal, bijzonder genoeg, knap lastig. Deels erkend maar weten niet wat ermee te doen.
Een ieder, zonder enige achterstelling (lees ”achterstelling” nog eens?), heeft recht op gelijk loon voor gelijke arbeid. Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden… Mensenrechten.. Dat dus.
NAH, dat zou wel meevallen toch? Laat scholen eens kennis maken! http://ooklerenmeteennah.petities.nl/