Oudjes moeten Rotterdam uit.

Joris Rockx 6 mei 2015

Op 1 april is het gemeentelijk besluit ingegaan waardoor bij aanschaf van een auto of bij verhuizing (zowel binnen als buiten de parkeerzone) geen nieuwe parkeervergunning wordt verstrekt voor oudere auto’s. Doel hiervan is het terugdringen van emissies als roet, fijnstof en co2 binnen de gemeente.

Nu wil het geval dat ik in het trotse bezit ben van een Renault 4 bestelauto uit ‘83. Behalve dat ik houd van mijn oude auto’tje is deze ook essentieel voor mij bij de uitoefening van mijn werk als kleine zelfstandige in de culturele sector. Bovendien is dit een van de weinige auto’s die ik mij nog net kan veroorloven en die zo eenvoudig is gebouwd dat ik onderhoud en reparaties zelf kan uitvoeren. Deze auto met een motortje van 850 cc / 35 pk / 1:11 is voorzien van een lpg-installatie, de schoonste fossiele brandstof gemeten naar uitstoot van roetdeeltjes en co2. Ik rijd met deze auto slechts 8000 km per jaar, vooral buiten de stad want ik fiets zoveel mogelijk.

Ik zou gebruik kunnen maken van de sloopregeling en een nieuwere auto kunnen kopen. De vaste lasten hiervan zijn echter zoveel hoger dat ik mij dit niet kan veroorloven. Verder wil ik helemaal niet van mijn ontzettend praktische auto af. Voorts is niet aangetoond dat elke nieuwere auto minder schadelijk is voor de luchtkwaliteit dan mijn Renault 4. De verbetering van de luchtkwaliteit in Rotterdam die valt te verwachten doordat ik mijn auto zou afstoten staat niet in verhouding tot de nadelige gevolgen die ik ondervind met betrekking tot de uitvoering van mijn beroep. Mijn werk wordt mij feitelijk onmogelijk gemaakt terwijl de roet- en co2 uitstoot van mijn klassieker minimaal is en ik bovendien nauwelijks in de stad rijd. Vooral lagere inkomens rijden in oudere auto’s en zij zijn hiervan dus in onevenredige mate slachtoffer. Bolides van de hogere inkomens die meer statussymbool zijn dan vervoersmiddel en een grotere aanslag op de luchtkwaliteit kunnen hebben dan mijn Renault’tje worden ongemoeid gelaten.

Het toeval wil dat ik onlangs van mijn woningbouwvereniging te horen heb gekregen dat ik binnenkort moet verhuizen omdat mijn woning wordt verkocht. Dit zou mij dus mijn auto gaan kosten en daarmee een enorm probleem creëren voor mijn werk. Dit besluit is gebaseerd op emotionele ad hoc politiek en is niet gestoeld op gedegen onderzoek naar de gevolgen ervan. Vervelend voor de woningbouwvereniging maar ik zal niet verhuizen voor deze maatregel is teruggedraaid of mijn auto 40 jaar oud is geworden.