Open brief aan KPN
Uw organisatie huurt IT-personeel uit India in, dat hier in Nederland voor u werkt. Dit terwijl er genoeg hoogopgeleide Nederlanders zijn die een baan zoeken en zich graag laten omscholen. U kiest dus voor de korte termijn: buitenlanders waar u niet in hoeft te investeren en gemakkelijk van af komt in plaats van Nederlanders. Dit is solidair noch eerlijk; uw klanten zijn enkel Nederlandse inwoners die andersom niet kunnen kiezen voor een buitenlands kabelbedrijf. Een machtspositie in uw voordeel. Dat de wet dit toelaat, betekent niet dat het moreel aanvaardbaar is.
Bij een gebrek aan werknemers met specifieke kennis was het vroeger nog doodgewoon dat Nederlanders omgeschoold werden. Tegenwoordig maken grote bedrijven echter steeds gemakkelijker gebruik van de mogelijkheden in en van het buitenland terwijl gewone mensen, kleine ondernemers en arbeiders, niet van deze ontwikkeling profiteren.
Deze werkwijze treft mij persoonlijk; ik doe werk onder mijn niveau en zou graag een baan in de IT aannemen waarbij ik met werken en leren de behoefte aan IT’ers in uw organisatie kan opvullen. Uitzicht op iets beters heb ik toch niet, terwijl ik wel een universitaire opleiding heb. Nu is dit een Bachelor geschiedenis, welke waardeloos is op de huidige arbeidsmarkt. Helaas ben ik niet de enige: vele anderen moeten genoegen nemen met werk onder hun niveau en slechte arbeidsvoorwaarden. Hierdoor nemen universitair-geschoolden genoegen met werk op HBO- of MBO-niveau terwijl HBO’ers hun heil zoeken op MBO-niveau. Daar komt nog eens bij dat MBO’ers al jaren concurrentie krijgen van buitenlandse werkers uit onder andere Oost-Europa. En nu worden ook nog eens de banen die universitair- of HBO-geschoolden zouden kunnen doen, ingenomen door Indiërs.
De problemen zullen in eerste instantie zijn voor de gewone burgers: Nederlandse laagopgeleiden zien buitenlanders als bedreiging terwijl iedereen, hoog- en laagopgeleid, eieren voor zijn geld zal kiezen door banen aan te nemen onder zijn niveau en met slechte arbeidsvoorwaarden. Degenen met een baan houden zich stil uit angst om het weinige dat ze nog hebben te verliezen.
In tweede instantie zullen bedrijven als KPN echter sympathie verliezen omdat burgers geen cent meer geven om bedrijven van Nederlandse bodem en steeds meer voor de laagste prijs zullen kiezen. Zo zal alle sympathie die uw organisatie eens had, wegglijden in de put van onverschilligheid die u mede creëert.
Beste KPN, vergeet niet wie uw klanten zijn.