Gammel Bouwpakket

Het onderwijssysteem zorgt ervoor dat leerlingen worden volgepropt, uitgemolken, opgejaagd en afgerekend. Het geeft kinderen geen goede basis om later de wijde wereld in te stappen.
Iedereen weet toch dat je een goede fundering nodig hebt om een stevig huis te bouwen? Je kan niet zomaar een paar latjes willekeurig neerleggen en hopen dat ze blijven liggen. Om een echt mooi huis te bouwen heb je een plan nodig. Je gaat opzoek naar specifieke materialen en je zorgt voor de beste bouwvakkers. Je zet alle stenen zorgvuldig op elkaar en blijft opletten of het geheel nog stabiel is. En ja, dat kost misschien even wat meer tijd dan een standaard bouwpakket van de IKEA, maar dan heb je ook wat!
Volgens mij zou het onderwijs precies op dezelfde manier moeten werken. Is het zo moeilijk om te zien, dat als we alle kennis op één hoop gooien en hier zo snel mogelijk een of ander bouwsel van willen maken, het bouwwerk binnen de kortste keren omvalt? Het gevolg is dat we allemaal gestrest zijn (leraren, leerlingen, familie en onderwijsambtenaren).
Leren op zich is niet het probleem. Ik hou van leren! Ik vind het echt ongelooflijk fascinerend hoe de hele wereld functioneert en het liefst zou ik er alles over willen weten wat er over te weten valt. Mijn probleem is de manier waarop we leren. Het is inspiratieloos en enkel gericht op prestatie, cijfers en snelheid. Dat is jammer, omdat leren eigenlijk iets ongelooflijk waardevols is. Waar zijn we mee bezig als niemand dat meer in kan zien? Het systeem is er enkel op gebaseerd om je examen te halen. Het gaat om een standaardnorm waar we aan moeten voldoen om in het systeem te passen. Maar wat zegt die standaardnorm over wat iemand werkelijk kan en weet? Wat zegt kwantiteit over kwaliteit?
Toetsen zouden een middel en geen doel moeten zijn. In het huidige onderwijssysteem wordt dit vaak door elkaar gehaald. De behoefte naar kennis zou de drijfveer achter het onderwijs moeten zijn en niet de cijfers waar je op afgerekend wordt. Daarnaast ontwikkelt niet iedereen zich even snel, dat is menselijk en zou dus niet erg moeten zijn. Net als in de rest van de samenleving willen we alles zo snel mogelijk om zo veel mogelijk winst te halen. Ik denk dat we hierbij de waarde van goed onderwijs uit het oog verloren zijn.