Speed pedelec op de rijbaan?
Lekker dan. Zie je het al voor je? Het nu bijna lege rood geasfalteerde fietspad, waar ik dagelijks met mijn speed pedelec overheen ga, kan tegen die tijd wel opgedoekt worden. Rijbaan erbij, zou ik zeggen. Waar zijn we nu toch mee bezig? Ik heb mijn motorfiets verkocht en ga sinds vorig jaar september op de snelle fiets naar mijn werk. Wat een vrijheid. Ik spaar het milieu, ben lekker gezond bezig en het levert ook nog eens financieel voordeel op. Nee, dat is allemaal blijkbaar niet de bedoeling. Vooral meer benzine verstoken en meer uitlaatgassen inademen. Daar worden de schatkist en de farmaceutische criminele industrie beter van. Ik niet, maar dat is niet belangrijk.
Zo dat is eruit. Nu even over de snelheid. Theoretisch kunnen de snelle E-bikes (met blauw kenteken) 40 km per uur en sommige zelfs 45. Maar nu de praktijk. Mijn fiets is begrensd op 40. Onder normale omstandigheden haal ik net de 38. Als ik ‘m op 40 wil houden kom ik zeiknat op m’n werk aan. Ja ja, beste lezer, ook op de snelle E-bike kan je jezelf in het zweet rijden. In ons landje waait het af en toe ook nog eens (nou ja, af en toe). Vaak kom ik niet boven de 25 uit, of als het hard waait 20. Dat wordt lachen. Tussen de auto’s met een gangetje van 20/25. Misschien kunnen ze in Den Haag vast gaan sparen voor een paar ziekenhuizen erbij. We moeten naar de rijbaan omdat dat veiliger zou zijn. Voor wie? Voor die arme fietsers met hun gewone fietsen zeker? Veilig whatsappen, met losse handjes of met z’n drieën naast elkaar fietsen, slingeren van links naar rechts, inhalen of linksaf slaan zonder om te kijken en nog veel meer van dat alleen-op-de-wereld gedrag. Verplicht een spiegeltje links op het stuur zou een goed idee zijn. Zo’n spiegeltje zit trouwens standaard op de meeste speed pedelecs. Fietsen is een kwestie van uitkijken hoewel het woord uilskuiken soms beter op z’n plaats is. Op een speed pedelec laat je het wel om met je mobieltje te gaan zitten spelen. Zo’n fiets goed besturen vergt aandacht en concentratie. Ik denk, en misschien is het wel een onderzoek waard, dat de man of vrouw op de snellere E-bike beter uitkijkt dan de rest van de fietspadgebruikers. Op de rijbaan…hoe komen ze erop.