NS’er Tim

NS’er Tim

Ooit iemand van de Explosieven Opruimings Dienst over zijn werk horen klagen? Hoe het is om lijf en ledematen in de waagschaal te stellen, je leven met het demonteren van oude of splinternieuwe bommen te riskeren? Veel werk heeft negatieve kanten. Niet alleen door weerbarstig materiaal maar ook door contact met medemensen. Wegwerkers, douaniers, prostituees, leerkrachten of ambulancemedewerkers weten er alles van.

Er is één beroepsgroep echter waarvan de leden zich arrogant en bazig gedragen en die zich, als er dan eens wat gebeurt, vliegensvlug als slachtoffer gaan opstellen. U kent hem vast wel, hij zou dienstbaar moeten zijn maar gedraagt zich als uw superieur: de conducteur. Hoe twee conducteurs de roltrap opgaan? Ze staan bewegingsloos naast elkaar, zie ze maar eens te passeren en floep, daar vertrekt de trein die je zonder het oponthoud door de geüniformeerde obstakels nog had kunnen halen. Wie staan er op het perron overal te roken? Conducteurs, bij voorkeur met het air van ‘wat staan we hier lekker paraat om de reiziger te assisteren als die het lef heeft ons te storen’. Ze willen graag de beschikking hebben over handboeien en pepperspray.

Je vraagt je af hoe deze conducteurs worden aangestuurd. Dat komt mooi uit, in de trein heeft iemand het NS-tijdschrift Spoor achtergelaten. In dat blad beschrijft NS-topman Tim Huges gesprekken met reizigers: In de trein naar Rotterdam kwam hij reizigster Annemarie tegen. Ze vertelt hem dat er vanochtend twee conducteurs zaten te kletsen in de stiltecoupé. Wat antwoordt Tim? Zegt hij dat hij gaat achterhalen wie die twee herrieschoppende conducteurs waren, fluitje van een cent, en ze fors op hun donder gaat geven?’ Nee, hij komt niet op voor de reizigers maar voor zijn personeel. Zoals bekend zijn dat mensen die niet betalen om in de trein te zijn, maar betaald worden. Dit is wat Tim antwoordt: “Kletsen in de stiltecoupé is niet de bedoeling. Maar misschien was er een goede reden voor, bijvoorbeeld een incident waarover ze elkaar even wilden spreken. Vergis je niet.” Tot zover Tim. Niet de stilteverstorende conducteurs zitten fout, nee, reizigster Annemarie moet zich niet vergissen. Conducteurs mogen reizigers in de stiltecoupé lastig vallen, want er is met de conducteurs misschien iets heel zieligs gebeurd.

Ik reis vaak en graag met de trein en vaak gaat het goed, maar al te vaak resteert geen andere conclusie dan dat die hele NS, toppertje Tim voorop, niet spoort.

Theun Mig Smits